12 miliardów złotych na benefity pracownicze w 2018 r.

Najniższe w historii bezrobocie oraz popyt na rynku pracy zaowocowały miliardowym wzrostem inwestycji w pakiety świadczeń pozapłacowych w 2018 roku. Według prognoz rynek benefitów wciąż będzie rósł w siłę, także w obszarze zdrowia pracowników.

istockphoto

Z najnowszego badania budżetów świadczeń pozapłacowych w 2018 r., przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Benefit Systems wynika, że środki finansowe na działania motywacyjne wzrosły w co trzeciej firmie. Średnia kwota, jaką pracodawcy przeznaczali na jednego pracownika wyniosła 1995 zł. To o 80 zł więcej niż w 2017 r. Z pozapłacowych świadczeń korzysta 87 proc. pracowników.

– W minionym roku zaobserwowaliśmy aż 8% wzrost inwestycji pracodawców w benefity pozapłacowe, w porównaniu do wydatków z 2017 r. Jest to kontynuacja trendu, który trwa od kilku lat. Każdego roku rynek zwiększa swój potencjał o dodatkowe pół miliarda złotych. Sprzyja temu dobra koniunktura gospodarcza w Polsce i duży popyt na pracowników wszystkich szczebli. Benefity pozapłacowe to istotny element wpływający na decyzję pracownika o podjęciu pracy w danej firmie, jak również czynnik budujący lojalność zatrudnionej już załogi – zaznacza Adam Radzki, Członek Zarządu Benefit Systems, spółki będącej twórcą i operatorem kart MultiSport.  

Wpływ na wzrost wartości świadczeń mogło mieć też zwiększenie kwoty wolnej od podatku PIT z 380  do 1000 zł z tytułu benefitów finansowanych ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Pracowniczych.

Świadczenia motywacyjne domeną dużych firm

Z benefitów pozapłacowych wciąż najchętniej korzystają firmy zatrudniające ponad 250 pracowników. W 2018 r. pracownik dużej firmy otrzymał średnio 4 benefity pozapłacowe o łącznej wartości ponad 2500 zł. Według badania to w tych przedsiębiorstwach odnotowano największy wzrost nakładów na świadczenia motywacyjne – co piąta firma deklaruje, że w ciągu roku wydała na ten cel ponad 4000 zł w przeliczeniu na jednego pracownika.

Cenione benefity

Wśród benefitów niegotówkowych wciąż jednym z najbardziej popularnych świadczeń są karty sportowe. Według danych firmy doradczej Sedlak&Sedlak korzysta z nich 46,5 proc. pracowników  otrzymujących benefity.

– Niesłabnące zainteresowanie świadczeniami związanym z aktywnością fizyczną pracowników potwierdzają wyniki sprzedaży kart MultiSport. W ostatnich 12 miesiącach karty MultiSport otrzymało 100 tysięcy nowych użytkowników. To jedna z atrakcyjniejszych form wsparcia profilaktyki zdrowotnej, a zdrowie zajmuje wysokie miejsce na liście wartości zarówno w opinii pracowników, jak i pracodawców – dodaje Adam Radzki.  

Według badań ICAN Research & Diagnostic „Zdrowie pracownika 2018” wynika, że wszystkie zatrudnione osoby mają dużą świadomość troski o zdrowie, a większość z nich angażuje się w aktywną profilaktykę. Dbając o zdrowie pracownicy najczęściej zażywają ruchu na świeżym powietrzu, prawidłowo się odżywiają i wykonują badania kontrolne. 28 proc. z nich w ramach profilaktyki uprawia sport.

Sport się opłaca

Inwestując w benefity pozapłacowe wspierające zdrowie pracowników, pracodawcy ograniczają koszty wynikające z absencji chorobowych.

– Pracownik, który uprawia sport przynajmniej raz w tygodniu przez minimum 4 miesiące w okresie czterech lat, ze względu na dobre samopoczucie będzie w pracy o 20 dni dłużej od osoby, która unika ćwiczeń fizycznych. Biorąc pod uwagę koszt utraconej dziennej aktywności pracownika, który w Polsce wynosi ok. 470 zł, potencjalna oszczędność w skali roku oscyluje w granicach 2350 zł. Porównując to ze średnim wydatkiem na benefity pozapłacowe w 2018 r. w wysokości 1995 zł, finalnie pracodawca może odnotować ok. 350 zł zysku na każdym pracowniku, który jest obecny w pracy – zaznacza Adam Radzki.   

Firmy zauważają korzyści płynące z oferowania świadczeń pozapłacowych, dlatego aż 16 proc. przedsiębiorstw biorących udział w badaniu ARC Rynek i Opinia planuje zwiększenie nakładów na pakiety motywacyjne w 2019 r.

Źródło: Benefit Systems S.A.

Wszyscy na całym świecie uśmiechamy się w tym samym języku

Elżbieta Dzikowska

Pobierz wydanie 04/2019

Zobacz również

Wolny czas jako benefit

Z tegorocznego badania Hays Poland wynika, że 90% pracowników otrzymuje świadczenia dodatkowe w obecnym miejscu pracy. Do standardowych dodatków pozapłacowych zalicza się pakiet opieki medycznej, karta sportowa oraz imprezy i wyjazdy integracyjne. W pakietach benefitów widoczna jest również coraz większa troska o samopoczucie pracowników. Na popularności zyskują dodatkowe dni wolne i urlopowe. Wszystko dlatego, że możliwość spędzenia czasu na realizacji pozazawodowych aktywności ma dla pracowników ogromne znaczenie i jest oceniana jako ważniejsza niż szereg wielu kosztownych świadczeń.

Benefity na dwóch kółkach

Obszar benefitów pracowniczych nieustannie rośnie. By sprostać wyzwaniom, zarówno firmy, jak i pracownicy poszukują warunków, które pozwolą na osiągnięcie najbardziej efektywnych rezultatów pracy, niezależnie od jej ilości czy formy. Jedną z najszybciej rozwijających się kategorii związanych z benefitami są te wskazujące na możliwość poprawy zdrowia bądź zagospodarowania czasu wolnego przez aktywność fizyczną.

Nietypowe benefity w 2018 roku

Jak co roku, organizacja SHRM przygotowała obszerną listę benefitów, jakie amerykańscy pracodawcy oferują swoim pracownikom. Wśród popularnych benefitów, które powoli stają się passé, można znaleźć również takie, które wykraczają poza standardowe świadczenia. Pionierami w oferowaniu najbardziej pomysłowych benefitów są przede wszystkim firmy z Doliny Krzemowej.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.