Benefity na dwóch kółkach

Obszar benefitów pracowniczych nieustannie rośnie. By sprostać wyzwaniom, zarówno firmy, jak i pracownicy poszukują warunków, które pozwolą na osiągnięcie najbardziej efektywnych rezultatów pracy, niezależnie od jej ilości czy formy. Jedną z najszybciej rozwijających się kategorii związanych z benefitami są te wskazujące na możliwość poprawy zdrowia bądź zagospodarowania czasu wolnego przez aktywność fizyczną.

fot. istockphoto

W kontekście zbliżającej się wiosny warto zauważyć, że zarówno forma, i jak oferta związana z oferowanymi przez firmę niepieniężnymi wartościami nie musi być schematyczna. Idealnym przykładem jest tu wartość dodana generowana przez benefity rowerowe. Rynek rowerowy w Polsce rozwija się w niesłychanym tempie. Tak wzrost i dostępność rowerów miejskich, które można spotkać w każdej nawet małej miejscowości, jak i wzrost sprzedaży na rynku rowerów osobistych [1] wskazuje potencjalny kierunek rozbudowy dotychczasowej oferty.

Obecne formy wsparcia wellbeingu za pomocą benefitów pracowniczych kierują w stronę przede wszystkim karty MultiSport. MultiSport to integralna część każdej propozycji pakietu benefitów. Jednakże usług sportowych, w tym przede wszystkim rowerowych, jest znacznie więcej. Możliwe formy wsparcia to m.in.:

Dopłata do jazdy na rowerze

Wciąż niszowa forma zachęcania pracowników do jazdy na rowerze, coraz wyraźniej wpisuje się w trendy na zachodzie Europy. Zarówno firmy, jak i państwa wspierają ekologiczny sposób poruszania się po mieście i oprócz zapewnienia wysokiej jakości infrastruktury rowerowej, częściowo finansują taki sposób dojazdu do pracy. Najbardziej znanym przykładem jest Holandia, w której – oprócz bezpośredniego wzmacniania zdrowego stylu życia – państwo oferuje firmom specjalne ulgi związane wypłacaniem dodatku [2].

Grywalizacja

Dojazd do pracy liczony w kilometrach przeliczony na punkty. Grywalizacja to nienachlany sposób na wzmocnienie kultury rowerowej w firmie. Dzięki wykorzystaniu dostępnych aplikacji i programów (jak chociażby Activy) pracodawcy otrzymują dodatkowe narzędzie, które mogą wykorzystać jako prozdrowotne, motywacyjne bądź nawet integrujące.

Flota rowerowa

To niszowy produkt, dostępny obecnie w Warszawie i Wrocławiu. Pracodawca może zapewnić rowery pracownicze, aby niezależnie od rowerów miejskich umożliwić, a jednocześnie zachęcić do jazdy na rowerze nie tylko w formie dojazdu do pracy. Rower dla pracownika dostępny jest przez rok bądź dwa lata, a może być finansowy zarówno przez pracodawcę, jak i środki z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (możliwe w formie benefitu).

Stacje ładowania rowerów elektrycznych

Rynek rowerów elektrycznych rozwija się niepostrzeżenie szybko, a infrastruktura rowerowa w postaci ścieżek czy specjalnie tworzonych przez gminy obwodnic rowerowych zachęca do korzystania z roweru także poza pracą. W formie benefitów warto podkreślić możliwość tworzenia stacji ładowania w parkingach podziemnych bądź zewnętrznych stacji zasilanych energią słoneczną.

Ubezpieczenie rowerowe

Assistance rowerowy w Polsce to wciąż niedoceniony rodzaj wsparcia dla pracownika. W przypadku promocji jazdy na rowerze, częstych dojazdów do pracy, programów pracowniczych zachęcających do zdrowego trybu życia pracodawca ma możliwość wykupienia pakietu OC i NW.

Serwis rowerowy

Ostatnią formą benefitów pracowniczych jest coraz bardziej popularny mobilny serwis rowerowy. Zamówiony dla pracowników serwis przyjeżdża do biura, gdzie po przygotowaniu stanowiska serwisowego zbiera od pracowników rowery i dokonuje serwisu. Usługa bezpłatna dla pracowników, a finansowana z budżetu firmy, stanowi świetne narzędzie komplementarne w stosunku do wszystkich form angażowania (i inwestycji) w wellbeing. Benefity rowerowe, w przeciwieństwie do innych benefitów, mogą być formą integrującą środowisko osób aktywnych. W tym kontekście jedynym ograniczeniem może być rosnąca liczba chętnych i brak jednolitych rozwiązań prawnych spełniających wymagania danej firmy. Niemniej jednak elastyczność ze strony partnerów rowerowych powinna stanowić zachętę dla wszystkich pracodawców.

Przypisy:
1 W Polsce sprzedaje się ponad 1 mln rowerów rocznie; https://www.linkedin.com/pulse/jak-zmienia-si%C4%99-polski-rynek-rowerowy-anna-para/
2.https://www.huffpost.com/entry/netherlands-pays-bike-work-commute_n_5c6dc15ae4b0e2f4d8a23e3e

Paweł Raja
właściciel Bike Republic
biuro@bikerepublic.pl

Siła, którą daje rodzina, miłość, wsparcie, jest najważniejsza

Małgorzata Kożuchowska

Pobierz wydanie 05/2019

Zobacz również

Jak informować o benefitach?

W obliczu coraz większych trudności ze znalezieniem i utrzymaniem wartościowych pracowników firmy prześcigają się w tworzeniu coraz bogatszej oferty benefitów. Jednak niewielu z nich zastanawia się, w jaki sposób informować o nich pracowników.

Benefity w budżetówce

Zatrudnienie w sferze budżetowej kojarzy się ze stabilnością zatrudnienia. Niestety, również z mniej atrakcyjną, niż w sektorze prywatnym, pensją i brakiem benefitów typowych dla pracodawców sektora prywatnego. Czas na nowe rozwiązania!

Karta Podarunkowa Decathlon. Podaruj sport w prezencie!

Chcesz skutecznie zmotywować swoich pracowników, jednocześnie dbając o ich zdrowie? A może otwierasz nową akcję promocyjną lub program lojalnościowy? Rozwiązanie może być tylko jedno: Karta Podarunkowa Decathlon. Bo sport to trafiony prezent na każdą okazję!

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.