Wigilia firmowa pełna wyzwań

Można powiedzieć, że wigilie firmowe na dobre wpisały się w kalendarz wydarzeń i coraz częściej tego typu spotkania postrzegane są jako obowiązek pracodawcy, a nie dobra wola kierownictwa. Choć wigilie dla pracowników organizuje już niemalże każda firma, pod tym pojęciem kryje się w rzeczywistości bardzo szeroki wachlarz imprez.

istockphoto

Od spotkań opłatkowych w firmie połączonych z wręczeniem upominków i poczęstunkiem, przez wspólne wyjścia do restauracji, aż po wyjazdowe imprezy integracyjne, które z wigilią łączy jedynie serwowane menu. Z jednej strony pracownicy postrzegają spotkanie świąteczne jako obowiązek pracodawcy, z drugiej ‒ wielu z nich niechętnie uczestniczy w takich inicjatywach. Powodem mogą być wewnętrzne konflikty i ciągła rywalizacja, które nie pozwalają z czystym sumieniem zasiąść przy jednym stole i składać sobie życzenia, albo obowiązki związane z przygotowaniami do rodzinnych świąt.

W mniejszych firmach spotkanie wigilijne ma często charakter składkowy i każdy z pracowników przynosi jedną, przygotowaną prze siebie, potrawę, a ci mniej uzdolnieni kulinarnie zapewniają napoje i owoce. Wigilia organizowana i opłacana przez kierownictwo to w dużych firmach naprawdę spory koszt, dlatego w fazie przygotowań warto przeanalizować kilka ważnych kwestii, aby ze świątecznego spotkania byli zadowoleni i pracownicy, i firma.

Niezwykle istotne są cele związane z wigilią. Jeśli firma organizuje ją tylko dlatego, bo tak trzeba, to już samo spotkanie gwarantuje osiągnięcie zamierzonych rezultatów. Okres świąt jest jednak czasem, kiedy stajemy się bardziej refleksyjni, podatni na sugestie i zachęty, co świetnie wykorzystują centra handlowe, a co wykorzystać może również pracodawca. Celem spotkania może być poprawa wizerunku pracodawcy albo wzmocnienie więzi pracowników z firmą, przekazanie kluczowych informacji związanych z dobiegającym końca rokiem kalendarzowym albo zmotywowanie pracowników do jeszcze efektywniejszej pracy.

Wiele firm łączy temat świątecznych upominków z podsumowaniem wyników i podczas wigilii firmowej wręcza premie lub nagrody za wyniki. W takim momencie niezwykle ważna jest rola zarządu i kierownictwa. To doskonała okazja, aby w mniej formalnych warunkach nawiązać relacje z pracownikami niższego rzędu, stażystami, poznać ich punkt widzenia, spostrzeżenia dotyczące pracy w firmie i oczekiwania. Warto zwrócić uwagę, by osoby na wyższych stanowiskach nie spędzały tego czasu we własnym gronie, ale otworzyły się na kontakt ze współpracownikami z innych działów i szczebli.

Jeżeli firmie szczególnie zależy na integracji i dobrej zabawie pracowników, warto postawić na zaangażowanie animatora, który poprowadzi konkursy i zabawy związane ze świętami i specyfiką działalności firmy. Mogą to być zabawy zespołowe, konkurs wiedzy na temat firmy albo przygotowany przez pracowników humorystyczny filmik lub prezentacja podsumowująca ostatni rok pracy firmy. Element zabawy pozwoli osiągnąć mniej formalny charakter spotkania i oderwać się od codziennych spraw zawodowych.

Trzeba pamiętać, że Wigilia Świąt Bożego Narodzenia to święto religijne i przez to różnie postrzegane przez pracowników. Jedni uznają je za święto typowo rodzinne, które spędza się z najbliższymi, inni z uwagi na poglądy religijne nie obchodzą tego typu świąt, a jeszcze inni traktują wigilię firmową jako okazję do dobrej imprezy. Nie ma zatem jednego przepisu na to, jak dobrać charakter spotkania i przeprowadzić event, jednak najlepiej pozostać w duchu polskiej tradycji, postawić na typowo polskie potrawy, a zrezygnować ze śpiewania kolęd czy dzielenia się opłatkiem. Jeżeli w firmie pracują przedstawiciele innych narodowości, spotkanie wigilijne to dobra okazja, by podkreślić wielonarodowość organizacji i poprosić pracowników o powiedzenie kilku słów o tradycjach świątecznych w ich krajach, albo nawet o przygotowanie tradycyjnych potraw świątecznych do posmakowania. Jeśli do kultury organizacji i oczekiwań pracowników bardziej pasuje impreza integracyjna z tańcami i alkoholem, lepiej nie nazywać tego wigilią firmową, aby nie urazić uczuć osób wierzących, a raczej galą podsumowującą, bankietem końcoworocznym albo imprezą integracyjną. Wtedy charakter spotkania może być bardziej zbliżony do sylwestra niż obchodów świąt.

Charakter imprezy zawsze przekłada się również na przekaz kierownictwa dla pracowników, podczas przemówień warto zadbać o aspekt motywacyjno-inspiracyjny i skupić się na wartościach takich jak wspólnota, zaufanie, lojalność, wsparcie czy chęć pomagania innym. Gala końcoworoczna sprzyjać będzie przekazom nawiązującym do wyników, osiągniętych efektów i postanowień oraz celów na kolejny rok kalendarzowy.

Nie ulega wątpliwości, że organizacja wigilii firmowej to przedsięwzięcie biznesowe i powinno służyć określonym celom, warto zatem przemyśleć, jaki efekt chcemy uzyskać, organizując świąteczny event, i jakie reakcje chcemy wzbudzić w pracownikach. Samo zamówienie jedzenia w restauracji czy świątecznego cateringu nie wystarczy, by zjednoczyć ludzi przy jednym stole, wpłynąć na ich postawy i zachęcić do wspólnego działania. Warto jeszcze zatroszczyć się o zbudowanie atmosfery, zaangażowanie osób decyzyjnych i stworzenie konkretnego planu.

Ewa Wilmanowicz
trener efektywności, mówca, konsultant ds. budowania i rozwoju marki
kontakt@brands-secret.pl

Siła, którą daje rodzina, miłość, wsparcie, jest najważniejsza

Małgorzata Kożuchowska

Pobierz wydanie 05/2019

Zobacz również

Jak informować o benefitach?

W obliczu coraz większych trudności ze znalezieniem i utrzymaniem wartościowych pracowników firmy prześcigają się w tworzeniu coraz bogatszej oferty benefitów. Jednak niewielu z nich zastanawia się, w jaki sposób informować o nich pracowników.

Benefity w budżetówce

Zatrudnienie w sferze budżetowej kojarzy się ze stabilnością zatrudnienia. Niestety, również z mniej atrakcyjną, niż w sektorze prywatnym, pensją i brakiem benefitów typowych dla pracodawców sektora prywatnego. Czas na nowe rozwiązania!

Karta Podarunkowa Decathlon. Podaruj sport w prezencie!

Chcesz skutecznie zmotywować swoich pracowników, jednocześnie dbając o ich zdrowie? A może otwierasz nową akcję promocyjną lub program lojalnościowy? Rozwiązanie może być tylko jedno: Karta Podarunkowa Decathlon. Bo sport to trafiony prezent na każdą okazję!

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.