Jak osiągnąć FLOW?

Pracownicy osiągający stan flow czują się spełnieni, usatysfakcjonowani. Mają poczucie, że ich praca ma znaczenie, i widzą jej sens. Osiągają lepsze wyniki i są zmotywowani do przekraczania swoich barier. Brzmi jak stan idealny? Dowiedzmy się, jak go osiągnąć – jest na wyciągnięcie ręki.

istockphoto

W tłumaczeniu na język polski to stan przepływu, uskrzydlenie. To uczucie balansujące między satysfakcją a euforią. Flow występuje wówczas, gdy wpadamy w wir pracy i zapominamy o tzw. „bożym świecie”. Wywołuje je całkowite oddanie się danej czynności, totalna koncentracja i skupienie na niej. Tracimy przy tym poczucie czasu, ale jednocześnie czerpiemy radość z wykonywanego zadania. Jednym słowem – czujemy się szczęśliwi. Twórcą koncepcji flow jest amerykański psycholog węgierskiego pochodzenia – Mihaly Csikszentmihalyi. Jak podkreśla, aby osiągnąć ten stan, trzeba o niego odpowiednio zadbać:

„Szczęście nie jest czymś, co się wydarza. Nie jest wynikiem uśmiechu losu ani dziełem przypadku. Nie można go kupić za pieniądze ani uzyskać dzięki władzy. Nie zależy od wydarzeń zewnętrznych, ale raczej od naszej ich interpretacji. Szczęście jest stanem, do którego należy się przygotować, a gdy się go osiągnie, trzeba go starannie kultywować. Każdy z nas musi bronić własnego szczęścia. Ludzie, którzy posiądą umiejętność kontrolowania wewnętrznych doświadczeń, będą w stanie sami decydować o jakości swojego życia – a to jest stanem najbliższym szczęściu, jaki możemy osiągnąć” [1].

Jak możemy osiągnąć flow w naszej codziennej pracy? Zobaczmy kilka cennych wskazówek przydatnych z perspektywy pracownika i pracodawcy.

Pozytywny wpyw uczucia FLOW

Każdy z nas dąży do bycia szczęśliwym i zadowolonym ze swojego życia, a praca zawodowa jest tego ważnym elementem. Poczucie satysfakcji i spełnienia dodaje nam dodatkowej energii i pozytywnie wpływa na to, jak działamy. Co zyskujemy dzięki FLOW podczas wykonywania zawodowych obowiązków?

Wzrost poczucia pewności siebie – dzięki temu, że pracownik wykonuje obowiązki, które sprawiają mu przyjemność i jest zadowolony ze swojej pracy, zwiększa się jego pewność siebie i poczucie własnej wartości. A to z kolei ośmiela go do przekraczania barier i zaangażowania w coraz to większe i znaczące dla firmy projekty.

Obniżenie poziomu stresu – satysfakcja z wykonywanej pracy i zadowolenie redukują poziom negatywnych emocji. A mniej zestresowany pracownik to bardziej wydajny i efektywny członek zespołu. Przychodzi chętnie do pracy, zaraża pozytywną energią kolegów – w takiej atmosferze pracuje się zdecydowanie lepiej.

Wzrost potencjału i nastawienie na osiągnięcie sukcesu zawodowego – bardziej pewny siebie i swoich możliwości pracownik chętniej się dokształca i szkoli. Prze do przodu, podwyższając swój poziom kompetencji, ale i wnosząc dodatkową wiedzę do organizacji. To właśnie dążący do awansu i osobistego sukcesu zawodowego pracownicy sprawiają, że nasza firma może się rozwijać. Nieskrępowana kreatywność – satysfakcja z wykonywanych obowiązków oraz brak związanego z tym stresu otwierają w pracownikach niewykorzystane dotąd pokłady kreatywności. Wówczas nadchodzą innowacyjne i ciekawe rozwiązania, które podnoszą jakość naszych firmowych procesów.

Kiedy możemy spodziewać się uskrzydlenia?

Za efektem FLOW kryją się odpowiednie nastawienie oraz skupienie i koncentracja na zadaniu. Ale ogromne znacznie ma to, co robimy, czy nasze obowiązki są dla nas satysfakcjonujące i stanowią wyzwanie. Jeśli tak nie jest, zamiast oczekiwanego efektu uniesienia i zaangażowania pojawia się nuda i wypalenie.

Jak osiągnąć stan flow?

Pozytywne aspekty zjawiska flow są niepodważalne. Jak je osiągnąć? Warto pomóc pracownikom, projektując ich codzienne zadania w oparciu o:

Precyzyjne określenie celów – delegując zadania lub zlecając pracownikom do wykonania większy projekt, pamiętajmy o wyznaczeniu konkretnych celów, jakich oczekujemy. Świadomość, do czego dążymy, jest pierwszym krokiem do skutecznego zaplanowania zadań.

Określenie mierników sukcesu – jak poznamy, że zakończony projekt spełnił nasze oczekiwania i cele? Aby sukces był mierzalny, określmy jego mierniki, do których realizacji będziemy dążyć krok po kroku.

Ustalenie priorytetów – aby nie zagubić się w gąszczu zadań i projektów, z których każdy jest „na wczoraj”, wyróżnijmy te zadania, które są naprawdę ważne, a bez nich projekt w danym dniu czy tygodniu nie ruszy do przodu. Ułożona i spriorytetyzowana lista czynności wprowadzi porządek i spokój do codziennej pracy.

Dopasowanie zadań do talentów i predyspozycji pracowników – nie ma złej pracy, są tylko źle dobrani do niej pracownicy. To kluczowe zdanie powinno przyświecać przydzielaniu obowiązków każdemu pracownikowi. Podczas rekrutacji czy awansu kierujmy się realnymi kompetencjami i talentem pracowników, dając im to, co będą wykonywać z radością i spełnieniem.

Wykorzystanie metody job craftingu – oddajmy pracownikom odpowiedzialność za ich szczęście i satysfakcję w pracy. Pozwólmy przemodelować im swoje zadania tak, aby zburzyć rutynę i dać poczucie spełnienia.

Zapewnienie wyzwania – rutyna i brak nowych zadań mogą powoli prowadzić do wypalenia zawodowego. A od tego daleko jest do osiągnięcia stanu flow. Zadbajmy o to, aby nasi pracownicy mogli brać udział w międzydziałowych projektach, odpowiedzialnych inicjatywach, które powodują, że ich poziom zaangażowania i radości nie będzie miał szansy podupaść.

Regularny feedback – zapewnijmy stały przepływ informacji zwrotnej między nami a pracownikiem. Na regularnych spotkaniach rozmawiajmy o tym, co idzie dobrze, a co warto poprawić. Tym samym nasz zespół ma szansę na usprawnienie swojej pracy i systematyczny rozwój kompetencji.

Odpowiednie warunki pracy – komfort i ergonomia pracy wpływają na nasze samopoczucie i zdrowie fizyczne, które w dużej części determinują nasze zadowolenie. Złe warunki, takie jak np. słabe oświetlenie, niskie biurko, niewygodny fotel czy hałas, obniżają naszą koncentrację i efekty pracy.

„Bez istnienia celu i wymagań, jakich zwykle dostarcza praca, jedynie rzadko spotykana dyscyplina wewnętrzna zdolna jest zapewnić umysłowi tak skuteczną koncentrację, by jej owocem było sensowne życie"2. To ważne słowa, które pokazują, że aby osiągnąć stan flow i szeroko rozumianego szczęścia w życiu, trzeba mu trochę pomóc. Gwarantują to odpowiednie narzędzia, podejście i możliwości w miejscu pracy.

Przypisy:
1 Mihaly Csikszentmihalyi, Przepływ, tłum. Magdalena Wajda-Kacmajor, Wydawnictwo Moderator 2005.

Dominika Pietrzyk
specjalista ds. HR , projektant kariery
dominika.k.pietrzyk@gmail.com

Siła, którą daje rodzina, miłość, wsparcie, jest najważniejsza

Małgorzata Kożuchowska

Pobierz wydanie 05/2019

Zobacz również

Inteligencja emocjonalna

Kiedy w 1995 r. książka psychologa Daniela Golemana „Inteligencja emocjonalna” osiągnęła status bestsellera, świat oszalał na punkcie tego zagadnienia do tego stopnia, że sam autor musiał dementować nieprawdziwe informacje, wynikające z błędnej interpretacji jego badań1. Nie zmienia to jednak faktu, że umiejętność odczytywania i kontrolowania emocji do dziś stanowi ważną kwestię, szczególnie w kontekście efektywności kadry menedżerskiej.

Szkolenia online – czy zastąpią tradycyjne?

Czasy, kiedy jedną pracę w jednym zakładzie wykonywało się przez całe życie, znane są większości już tylko z opowiadań rodziców lub dziadków. Chyba nawet nie jesteśmy w stanie wyobrazić sobie sytuacji, kiedy zaraz po studiach albo szkole technicznej wybieramy miejsce pracy i spędzamy tam większość każdego dnia aż do emerytury.

Inteligencja emocjonalna – słaba strona polskich menedżerów

Polski menedżer nie wykorzystuje ogromnej części swojego potencjału. Jak pokazuje Raport o stanie inteligencji emocjonalnej w Polsce 2018, ponad połowa badanych ma inteligencję emocjonalną rozwiniętą na średnim lub niskim poziomie. Przekłada się to na gorsze wyniki, zwłaszcza w wymagających i stresujących pracach wykonywanych na stanowiskach kierowniczych.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.