Odwaga menedżerska lidera

Odwaga menedżerska należy do kanonu kompetencji miękkich, które powinien posiadać każdy lider. Ma ona wpływ na skuteczniejsze osiąganie celów oraz na godzenie osobistych i organizacyjnych interesów. Przejawia się poprzez konstruktywne działanie w najróżniejszych sytuacjach biznesowych. Jednocześnie od niej zależą sukces i rozwój organizacji, ponieważ to właśnie liderzy z dużą odwagą zmieniają status quo.

fot. istockphoto

W większości firm wymaga się od kadry zarządzającej odwagi, natomiast bardzo rzadko można spotkać organizacje, w których się jej uczy. W takim razie czym jest odwaga menedżerska?

Odwaga menedżerska, czyli co?

Odwagę menedżerską można określić jako umiejętność podejmowania skalkulowanego ryzyka [1]. Ryzyka, które odnosi się do podjęcia działań w odpowiednim momencie prowadzących do osiągnięcia założonych celów. Ważnym aspektem tej umiejętności jest ocena sytuacji, która powinna poprzedzić działanie.

Takie podejście jest domeną skutecznych liderów, którzy wykazują gotowość do podejmowania śmiałych kroków, co zwiększa ich szanse na osiągnięcie sukcesu. W jakich obszarach niezbędna jest odwaga menedżerska?

Komunikowanie swojego zdania lub stanowiska

Pewien dyrektor na spotkaniu ze swoimi menedżerami chciał się upewnić, że jego decyzja związana ze zmianami organizacyjnymi jest właściwa. Wszyscy menedżerowie twierdząco pokiwali głowami, również Michał, mimo że miał odmienne zdanie w tej sprawie.

Komunikowanie swojego zdania, szczególnie jeżeli jest inne niż pozostałych rozmówców, może sprawić wiele trudności. Niejednokrotnie blokuje nas wizja konfrontacji czy chęć uniknięcia konfliktu. Skutkiem jest brak jakiejkolwiek reakcji lub reakcja niezgodna z naszymi wartościami czy zasadami. Odwaga w komunikacji przejawia się przede wszystkim w jasnym i konkretnym przekazie opartym na asertywności oraz inteligencji emocjonalnej. Jednocześnie taka komunikacja stwarza warunki do otwartego dialogu.

Podejmowanie trudnych decyzji

Michał ma bardzo zgrany zespół, natomiast od kilku miesięcy boryka się z pracownikiem, który nie osiąga postawionych celów, a jego postawa pozostawia wiele do życzenia. Niejednokrotnie przeprowadzał z nim rozmowy, które w dłuższej perspektywie nic nie zmieniły. Ostatecznie menedżer pogodził się z takim stanem rzeczy.

Rola menedżera wiąże się ściśle z podejmowaniem wielu decyzji, również tych trudnych i niepopularnych. To właśnie przy nich niezbędna jest odwaga oraz konsekwencja w działaniu, która powinna być poprzedzona analizą i odpowiednim przygotowaniem. Odwaga w podejmowaniu trudnych decyzji powinna wiązać się bezpośrednio z korzyściami dla organizacji, które będą widoczne dla każdego pracownika.

Podejmowanie nowych wyzwań

Michał chciał wdrożyć rozwiązanie w związku z powtarzającymi się błędami systemowymi. Przygotował założenia projektu oraz korzyści i ryzyko z nim związane. Po ostatecznej analizie okazało się, że wdrożenie rozwiązania będzie wiązało się z dużymi trudnościami w zakresie pozyskania niezbędnych zgód oraz budżetu. Dlatego Michał ostatecznie stwierdził, że błędy nie są aż tak znaczące i nie warto teraz nic zmieniać.

Częste zmiany w środowisku biznesowym są obecnie czymś naturalnym. Wynikają one nie tylko z potrzeb organizacji, lecz także (a może przede wszystkim) z inicjatywy pracujących w niej menedżerów. To właśnie odwaga w podejmowaniu nowych wyzwań wiąże się z wprowadzaniem zmian oraz z pokonywaniem trudności stojących na drodze.

Jak budować odwagę menedżerską?

Odwaga menedżerska jest umiejętnością, którą można rozwijać przede wszystkim poprzez doskonalenie procesów decyzyjnych. Dobre opanowanie tej sztuki wymaga czasu i dlatego już teraz warto rzetelnie oceniać sytuację, w której wymagana jest odwaga, a następnie podejmować świadome działanie.

Kolejnym krokiem jest refleksja, czyli ocena, czy dane działanie przyniosło zamierzony efekt. Aby osiągnąć wymierne rezultaty, należy odpowiedzieć na poniższe pytania:

– W jakich konkretnych sytuacjach powinienem wykazywać odwagę menedżerską?
– Jak do tej pory zachowywałem się w wymienionych sytuacjach?
– Jakie emocje odczuwałem w tych sytuacjach?
– Jak powinienem się zachować?
– Co zrobię następnym razem, żeby osiągnąć docelowy model zachowania?
– Jaki efekt przyniosła zmiana zachowania?

Po wypisaniu odpowiedzi na powyższe pytania nie pozostaje nic innego, jak tylko próbować, korygować i znowu próbować.

Tylko świadoma praca i refleksja mogą przybliżyć nas do widocznych rezultatów. Budowanie odwagi menedżerskiej pozwala lepiej oceniać sytuacje, poznać swoje możliwości oraz działać we właściwym momencie. Jednocześnie wysoko rozwinięta umiejętność daje nam podstawy do szybkiego określania, które bitwy warto stoczyć, a do których w ogóle nie przystępować.

Przypisy:
1 K.K. Reardon, Odwaga jako umiejętność, „Harvard Business Review Polska”, grudzień 2007, nr 58.

Przemysław Giziewski
HR Biznes Partner, trener umiejętności przywódczych, wykładowca, coach
giziewski.p@gmail.com

Siła, którą daje rodzina, miłość, wsparcie, jest najważniejsza

Małgorzata Kożuchowska

Pobierz wydanie 05/2019

Zobacz również

Inteligencja emocjonalna

Kiedy w 1995 r. książka psychologa Daniela Golemana „Inteligencja emocjonalna” osiągnęła status bestsellera, świat oszalał na punkcie tego zagadnienia do tego stopnia, że sam autor musiał dementować nieprawdziwe informacje, wynikające z błędnej interpretacji jego badań1. Nie zmienia to jednak faktu, że umiejętność odczytywania i kontrolowania emocji do dziś stanowi ważną kwestię, szczególnie w kontekście efektywności kadry menedżerskiej.

Szkolenia online – czy zastąpią tradycyjne?

Czasy, kiedy jedną pracę w jednym zakładzie wykonywało się przez całe życie, znane są większości już tylko z opowiadań rodziców lub dziadków. Chyba nawet nie jesteśmy w stanie wyobrazić sobie sytuacji, kiedy zaraz po studiach albo szkole technicznej wybieramy miejsce pracy i spędzamy tam większość każdego dnia aż do emerytury.

Inteligencja emocjonalna – słaba strona polskich menedżerów

Polski menedżer nie wykorzystuje ogromnej części swojego potencjału. Jak pokazuje Raport o stanie inteligencji emocjonalnej w Polsce 2018, ponad połowa badanych ma inteligencję emocjonalną rozwiniętą na średnim lub niskim poziomie. Przekłada się to na gorsze wyniki, zwłaszcza w wymagających i stresujących pracach wykonywanych na stanowiskach kierowniczych.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.