Harmonijny trening ciała i umysłu

O wpływie umysłu na ciało i ciała na umysł wiemy coraz więcej. To stwarza nowe możliwości i potencjalne kierunki zmian w metodologii i podejściu do treningu. Rewolucja dzieje się tu i teraz. Na naszych oczach. Odpowiednio dobrany, zintegrowany trening mózgu, kręgosłupa i całego ciała może dać zaskakujące efekty, podnosząc jakość i komfort życia.

istockphoto

Wiedza na temat stresu i umiejętność skutecznego radzenia sobie z nim poprzez trening mentalny, połączone z praktycznymi umiejętnościami treningu ciała i mózgu na najwyższym poziomie, stają się jedną z kluczowych umiejętności, jakie są potrzebne współczesnemu menedżerowi. Nie tylko dla zachowania zdrowia, sprawności i równowagi emocjonalnej. Przede wszystkim dlatego, że pomagają skuteczniej pracować i tworzyć relacje z innymi. W życiu jest jak w treningu – wzbogacając się o nowe możliwości i wyzwania, zyskujemy odporność na trudne chwile. Ważne, by się otworzyć i mieć odwagę poznać nie tylko swoje mocne, lecz także – przede wszystkim – słabe strony. Świadomość jest pierwszym krokiem do jakiejkolwiek zmiany.

Dlaczego trening mentalny?

Od 10 lat na polskim rynku sportowo-biznesowym prowadzę różnego rodzaju treningi, warsztaty i szkolenia. Gdy kiedyś mówiono o treningu mentalnym czy rozwoju mózgu poprzez żonglowanie, niewiele osób brało to na poważnie. Dziś ćwiczący, którzy chcą nad sobą stale pracować, szukają czegoś więcej – treningu holistycznego. Na naszych oczach dokonuje się właśnie niesamowita przemiana. Coraz więcej ludzi dostrzega, że zanim osiągnie się mistrzostwo w nowym, zdrowym stylu życia, trzeba nauczyć się nowego stylu myślenia. Wszystko zaczyna się w głowie. Dążąc do celu, trzeba zacząć od niej. Myśli też można i należy ćwiczyć – te obniżające energię trzeba umieć kwestionować. Wybierać i pielęgnować te umacniające.

Otwarta głowa i mocny kręgosłup to zdrowe ciało

Śledząc trendy w sporcie, fizjoterapii i psychologii sportu, zauważyłem istotną lukę. Stworzyłem kompletny trening łączący wiele aspektów, a nową metodę nazwałem Neuro Core Flow. Głównym celem tej metody jest harmonijny rozwój potencjału ciała i umysłu przez holistyczny trening uwzględniający pracę na wszystkich poziomach, który łączy najskuteczniejsze formy treningu:

– NEURO (żonglowanie, trening mózgu i stymulacja pamięci, element zabawy),
– CORE (mięśnie trzonu – głębokie i zewnętrzne, Pilates – Fundament),
– oraz FLOW, czyli połączenie tych kluczowych rejonów, wiążące się z określoną postawą mentalną i warunkami treningowymi (Peak Performance).

Żonglowanie jest metodą łączącą rozwój osobisty z nowatorskim podejściem do tematu spędzania czasu wolnego.

Nie bój się, żongluj!

Żonglerka jest idealnym sposobem na połączenie harmonijnego rozwoju ciała i mózgu ze wspaniałą zabawą. Przez wieki przeszła długą drogę od cyrkowej sztuczki do naukowej metody wspierania rozwoju potencjału człowieka. Dziś żonglowanie jest coraz popularniejsze na całym świecie. W Polsce nadal jest niszą, ale prężnie rozwijającą się. Żonglując, trenujesz ciało i mózg jednocześnie!

Badania dowodzą, że czynności fizyczne, wymagające aktywności mięśni, a szczególnie ruchy skoordynowane (takim jest m.in. żonglowanie), stymulują wytwarzanie neurotrofin – naturalnych substancji, które stymulują wzrost komórek nerwowych i wzrost liczby połączeń neuronalnych w mózgu. Żonglowanie to ruchy naprzemienne rąk, które równomiernie uaktywniają obie półkule. Ćwiczenia te działają na obie strony ciała i angażują skoordynowane ruchy obu części ciała. Kiedy obie strony ciała są używane w równym stopniu, w pełni rozwija się spoidło wielkie mózgu. Działa ono jak „autostrada” umożliwiająca zintegrowane myślenie poprzez łączenie informacji z obu półkul, przekazująca ponad biliony wiadomości na sekundę!

Ucząc się żonglowania, doświadczamy skuteczności procesu uczenia się na własnych błędach. Podrzucane piłki spadają na ziemię setki razy i wcześniej czy później konfrontują nas z granicą własnych możliwości. Każda kolejna próba to jednocześnie analiza problemu i okazja do samodzielnej korekty nieefektywnego sposobu działania.

Żonglowanie jest jednym z najlepszych sposobów równoczesnej i równomiernej aktywacji obu półkul mózgowych i „rozgrzania” mózgu do innych aktywności. Nie zajmuje wiele czasu, nie wymaga wiele miejsca, drogich akcesoriów. Co ważne – to przyjemna zabawa, a nie specjalistyczne ćwiczenia zalecone przez lekarza czy psychologa.

Porażki i sukcesy są integralną częścią uczenia się, lecz – jak mówił noblista Linus Pauling – „nie wpadniesz na dobry pomysł bez wymyślania pomysłów beznadziejnych”. Tymczasem wiele osób nadal uważa, że popełnianie błędów jest czymś nagannym i należy tego unikać, bo porażki stanowią dowód naszej niezdarności. To ograniczające przekonanie może skutkować zahamowaniem procesu uczenia się i utrwalać bezpieczne, lecz bierne postawy (wolimy nie podejmować jakiegoś działania, bo wiemy, że i tak skończy się porażką). Przerwanie spirali niepowodzeń wymaga zmiany nastawienia do błędów i przyjęcia, że są ważnymi, pożytecznymi informacjami zwrotnymi.

Badania mówią: to działa!

Naukowcy z Uniwersytetu w Regensburgu, pod kierunkiem Bogdana Draganskiego, przeprowadzili eksperyment, którego rezultaty odbiły się głośnym echem w świecie neuronauki. Wzięły w nim udział dwie grupy. Zadaniem pierwszej było opanowanie w trzy miesiące sztuki żonglowania trzema piłeczkami (tzw. kaskada). Zadanie uznano za wykonane, jeśli każda z osób potrafiła przez jedną minutę sprawnie wyrzucać i łapać piłeczki. Drugą grupę stanowiły osoby, które nie przechodziły treningu żonglowania.

Analiza porównawcza, dokonana po trzech miesiącach od rozpoczęcia treningu, ujawniła istotne różnice pomiędzy mózgami badanych z grupy eksperymentalnej i kontrolnej. W mózgach osób żonglujących nastąpił przyrost tkankimózgowej w okolicach lewej tylnej kory ciemieniowej i obustronny przyrost w okolicach środkowo-skroniowych. Obszary te specjalizują się m.in. w przetwarzaniu i magazynowaniu informacji o tym, jak spostrzegamy i poruszające się obiekty i jak przewidujemy ich ruch. Wyniki badań to dowód, że rozwój mózgu jest możliwy nie tylko w okresie dzieciństwa. Żonglowanie może również zmienić strukturę mózgu w podobny sposób, jak podnoszenie sztangi rozwija mięśnie. Łatwo się domyślić, że ma to niezwykłe znaczenie dla możliwości rehabilitacji i rekonstrukcji komórek mózgowych po uszkodzeniach mózgu w następstwie nieszczęśliwych wypadków lub chorób. Co jeszcze rozwijasz, podrzucając piłki? Według Michaela Gelba i Tony’ego Buzana, autorów książki Lessons from the art of juggling, wiedza na temat uczenia się jest najważniejszą umiejętnością w życiu. Sposób, w jaki uczymy się żonglować i w jaki ćwiczymy tę umiejętność, możemy zastosować do nabywania innych umiejętności.

Co daje żonglerka?

Efekty płynące z nauki żonglowania to przede wszystkim rozwój własnego potencjału:

1. rozwinięcie koordynacji wzrokowo- -ruchowej, poczucia rytmu i refleksu, usprawnienie pracy mózgu,
2. nowe pomysły, potężne narzędzie animacyjno-rozwojowe do pracy praktycznie z każdą grupą odbiorców,
3. nabycie umiejętności sprawnego czytania, pisania i rozwiązywania zadań matematycznych,
4. lepsza równowaga i wzmocnienie postawy ciała,
5. większe pole widzenia, stymulacja wyobraźni, ciekawości,
6. rozwój lewej i prawej półkuli mózgu, poprawa koncentracji,
7. rozwinięcie cierpliwości i wytrwałości
8. wzmocnienie motoryki ciała, pobudzenie serca i naczyń krwionośnych,
9. skuteczna redukcja stresu, osiągniecie stanu zrelaksowanej koncentracji, gdy umysł i ciało są jednocześnie aktywne i spokojne.

Tomasz P. Misztal
autor metody Neuro Core Flow, trener szkoleń z zakresu pracy z własnym potencjałem, trener mentalny, absolwent Akademii Trenerów Mentalnych Jakuba B. Bączka

Siła, którą daje rodzina, miłość, wsparcie, jest najważniejsza

Małgorzata Kożuchowska

Pobierz wydanie 05/2019

Zobacz również

Spotkania biznesowe poza firmą

Rozmowy i spotkania biznesowe to stały element w pracy menadżerów, przedsiębiorców oraz osób wykonujących wolne zawody. Coraz częściej odbywają się one poza biurem. W 2017 roku blisko 80 proc. przedsiębiorców zdecydowało się na spotkanie na tzw. neutralnym gruncie [1]. W tym celu najczęściej wybierali lokal gastronomiczny. Jakie korzyści niesie ze sobą rozmowa biznesowa poza ścianami firmy? Na co zwrócić uwagę przy wyborze miejsca na lunch biznesowy?

Ruszaj się nie tylko na treningu

Nie masz czasu na aktywność fizyczną? Nie masz czasu na życie! Fizyczność i mentalność to dwie nierozerwalnie ze sobą splecione funkcje ludzkiego życia i żadna z nich nie może być tylko opcją. Jeśli pracujesz w pozycji siedzącej, jak 70 proc. Polaków, nie uprawiasz regularnie żadnego sportu i niemal wszędzie przemieszczasz się środkami komunikacji, ten artykuł jest właśnie dla ciebie!

Chcesz rzucić palenie? To rzuć.

Kolejny rok, kolejne postanowienia noworoczne. Podczas wielu spotkań w całej Polsce znów mogłem podzielić się skutecznymi metodami na osiągnięcie noworocznych celów. Jednym z nich było oczywiście rzucenie palenia. Zatrzymajmy się na chwilę, by poznać sposoby, jak się do rzucenia palenia zabrać i, co najważniejsze, jak w tym postanowieniu wytrwać.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.