Noworoczne postanowienia? Tak, ale do 12 stycznia!

Z danych CBOS wynika, że połowa Polaków robi postanowienia noworoczne. Jednocześnie niespełna 10 proc. realizuje postawione sobie cele. Co roku, niezmiennie na szczycie listy postanowień pojawiają się zdrowy styl życia oraz aktywność fizyczna. Wciąż chcemy być „fit”, a nowy rok powinien przynieść zmiany na lepsze. Jak przekuć ambitne plany w całoroczne nawyki?

istockphoto

Z najnowszych badań CBOS opublikowanych w styczniu 2019 r. wynika, że Polacy chętnie poświęciliby więcej czasu podróżom i rodzinie, czyli przyjemnościom. Tradycyjnie wśród życzeń pojawiły się te, które związane są ze zdrowym trybem życia. 17 proc. Polaków chciałoby częściej uprawiać sport.

- Z roku na rok wzrasta w Polsce liczba osób aktywnych fizycznie. Obecnie, według MultiSport Index 2018, już 30 proc. Polaków uprawia sport minimum trzy razy w tygodniu. Rośnie również liczba osób zainteresowanych stałym dostępem do obiektów sportowych w całym kraju – w ciągu ostatnich 12 miesięcy przybyło w Polsce ponad 100 tysięcy użytkowników kart MultiSport. Obecnie z kart korzysta 971, 2 tys. osób w Polsce i 222,9 tys. za granicą. W okresie postanowień noworocznych aktywność użytkowników kart wzrosła o niemal jedną czwartą – mówi Adam Radzki, Członek Zarządu firmy Benefit Systems.

Mocny start… słabszy finisz

Wraz z upływem czasu 90 proc. Polaków (CBOS) traci zapał do kontynuowania noworocznych postanowień i finalnie ich nie spełnia. Badania przeprowadzone na podstawie jednej z aplikacji mobilnych dla sportowców (Strava) pokazały, że chęć utrzymania noworocznych celów zaczynamy tracić już w okolicach 12 stycznia. Ta data na zachodzie zyskała nawet swoją nazwę „the quitter’s day” – czyli w wolnym tłumaczeniu, dzień rezygnacji. Jak zatem wytrwać w postanowieniach? - Kluczem jest motywacja, czyli – tak naprawdę – odpowiedź na pytanie, dlaczego coś robimy – podkreśla psycholog sportu Joanna Kotek. Z deklaracji Polaków (MultiSport Index) wynika, że 7,5 miliona Polaków traktuje ruch jako sposób na zachowania zdrowia oraz formę relaksu. Zdrowie jest jednocześnie jedną z najważniejszych wartości w życiu 38 proc. mieszkańców Polski (CBOS 2017). Dlaczego zatem tak często nie możemy wytrwać w postanowieniu dotykającym tak ważnej dla nas sfery?

- Motywacja jest potrzebna, żeby zacząć i później, od czasu do czasu, przypomnieć sobie dlaczego coś robimy. Jednak na co dzień, to nie sama motywacja, ale nawyk odpowiada za naszą systematyczność i osiągnięcie celu – dodaje Joanna Kotek.

Według European Journal of Social Psychology, do wyrobienia nawyku potrzebujemy nie 12, a 66 dni.  

Jasny cel i przyjemności

Jak zapewnić sobie zatem większe szanse na powodzenie postanowień noworocznych? Ze wskazówkami przychodzą eksperci. Psycholog sportu podkreśla, że na samym początku naszego działania powinniśmy określić, co konkretnie chcemy osiągnąć, w jakim czasie to zrobimy i jaka jest miara naszego sukcesu, czyli po czym poznamy, że osiągnęliśmy cel. Zdaniem Joanny Kotek, jednym z najlepszych źródeł motywacji jest motywacja wewnętrzna, wynikająca z tego, że lubimy wykonywanie jakiegoś zajęcia. Dlatego warto maksymalnie dopasować sposób osiągnięcia noworocznego postanowienia do własnych preferencji - Jeśli tylko to możliwe, wybierzmy aktywność, która sprawia nam przyjemność. Jeśli chcemy poprawić kondycję, a nie znosimy biegania – znajdźmy alternatywę w postaci siłowni, basenu, czy zajęć tanecznych – radzi Joanna Kotek.

Magia konsekwencji i prostych rozwiązań

- Kilkanaście lat temu, pierwszego stycznia postanowiłem, że pójdę w góry wysokie. Jako formę przygotowania wybrałem treningi biegowe. W połowie stycznia przyszedł pierwszy moment zwątpienia, kiedy pomyślałem o rezygnacji. Pomyślałem, że to nie ma sensu, bo nie widać efektów. Rezultaty pojawiły się  po 4 miesiącach, gdy w maju okazało się, że zrzuciłem 30 kg. W życiu i w górach liczy się wytrwałość – zaznacza Jarosław Gawrysiak, himalaista, członek kadry narodowej Polskiego Związku Alpinizmu. Dziś, aby utrzymać formę i przygotować się do kolejnych wypraw trenuje, wchodząc po schodach. Jak podkreśla „swój Everest”, czy noworoczny cel można osiągnąć także wspinając się schodami na 5 piętro, do własnego mieszkania.

A gdy konsekwencja zawiedzie… nie nadrabiaj!

Większość osób stara się nadrobić dni, w których zapomniało o swoim zadaniu.

- O ile przy jednodniowej przerwie to jest jeszcze możliwe, o tyle przy dłuższej może to być już za dużo. Znów przytłoczy nas zadanie i nasza motywacja spadnie. Może nawet całkiem sobie odpuścimy. Dlatego najlepiej zacząć każdego dnia od nowa. To nic, że wczoraj nie poszedłeś biegać. Zrób to dzisiaj! A pomyłki i przerwy? Zdarzają się każdemu – zaznacza Joanna Kotek.

Więcej wskazówek dotyczących aktywności fizycznej znaleźć można na stronie:  www.kartamultisport.pl

 

W social mediach rekrutujemy poprzez relacje

Rahim Blak

Pobierz wydanie 01/2019

Zobacz również

Seniorzy aktywni (nie tylko) od święta

Wiek ma duży i niestety negatywny wpływ na poziom aktywności fizycznej - aż 47 proc. Polaków powyżej 60 roku życia nie podjęło żadnej aktywności w ciągu ostatnich sześciu miesięcy. Jednak do regularnego ruchu przekonać może aktywność rodzinna, ponieważ aż 40 proc. aktywnych seniorów przyznaje, że preferuje sporty uprawiane wspólnie z bliskimi.

Aktywność fizyczna dzieci w Polsce na dopuszczający z minusem

Zgodnie z wynikami Global Matrix 3.0, badania prowadzonego w ramach organizacji Active Healthy Kids Global Alliance (AHKGA), ogólna sprawność fizyczna dzieci w Polsce została oceniona na D- (w pięciostopniowej skali ocen od A do F). Wpływ na tak niską ocenę ma m.in. fakt, że jedynie 20 proc. dzieci w naszym kraju spełnia kryteria WHO dotyczące codziennej, godzinnej aktywności fizycznej. Wśród 17 europejskich krajów biorących udział w badaniu Polska zajęła wraz z Niemcami, Danią i Estonią przedostatnie miejsce, wyprzedzając jedynie Szkocję, która w tym wskaźniku uzyskała najgorszy wynik.

Sposoby na jesienno-zimowy spadek formy

Coraz krótsze i chłodniejsze dni, niebo częściej zachmurzone, świat dookoła szarzeje. Skończyło się piękne słoneczne lato, które dawało nam tyle życiowej energii. Często zmiana pór roku ma wpływ nie tyko na nastrój, lecz także na poziom energii, tak do pracy, jak i do nauki. Czy nieunikniony jest jesienno-zimowy spadek formy?

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.