Warszawiacy spalili 106 729 pączków na Zimowym Narodowym

Polacy uwielbiają słodycze - co czwarty Polak (24 proc.) sięga po słodkości codziennie, w tym 3 proc. nawet kilka razy dziennie (CBOS). W Tłusty Czwartek statystyczny Polak zjada średnio 2,5 pączka, a każdy pączek zawiera około 300 kalorii. Eksperci przekonują jednak, że po słodycze powinniśmy sięgać tylko okazjonalnie – aż 70 proc. efektów w walce o dobrą sylwetkę zależy od racjonalnego żywienia i odpowiednio dobranej diety.

fot. mat. własne Benefit Systems

Jak spalić pączka, a raczej 300 kcal?

Zaczynając dzień od prysznica (25 kcal/10 minut) i porannej toalety (15 kcal/10 minut), ubieramy się do pracy (15 kcal/5 minut). Wychodząc z domu spacerem na przystanek (17 kcal/5 minut), stoimy czekając na autobus (7 kcal/5 minut). Docieramy do swojego biurowca i zamiast jazdy windą decydujemy się wejść po schodach (90 kcal/5 minut). Podczas spotkania biznesowego rozmawiamy ze współpracownikiem na stojąco (19 kcal/10 minut), a następnie siedząc przed ekranem laptopa odpowiadamy na maile (40 kcal/30 minut). Te wszystkie czynności to tylko 228 kcal! Jeżeli weźmiemy pod uwagę, że pracownik biurowy średnio wykonuje ok. 2 tys. kroków, daje to tylko 100 kalorii. Według Adriana Stachacza, trenera personalnego, w takim trybie dopiero pod koniec dnia pracy będziemy w stanie spalić jednego pączka.

– Wystarczy zrobić 10 tys. kroków dziennie, aby spalić 400-500 kalorii. Jednego pączka spalimy jeżdżąc przez 40 min. na rowerze, podczas 30 min. biegu lub 30 min. intensywnego tańca. Dla porównania, taką samą ilość kalorii nasz organizm spala podczas 5 godzin snu lub 4 godzin oglądania telewizji – wyjaśnia trener personalny.

Co znajdziemy w pączku?

Pączek to około 10 g tłuszczu (z czego 5 g to tłuszcze nasycone) i 45 g węglowodanów. Zawarte w pączkach tłuszcze i węglowodany są naturalnym składnikiem naszej diety, jednak na co dzień powinniśmy dbać nie tylko o poprawną ich proporcję, ale również o ich jakość.

Liczy się wnętrze

W ciągu całego dnia dostarczamy organizmowi tłuszczów nasyconych naturalnie występujących w spożywanych produktach. Dla przykładu, porcja ryby w diecie może być odpowiednikiem jednego pączka, jeżeli chodzi o ilość nasyconych kwasów tłuszczowych. W przeciwieństwie do ich słodkiego odpowiednika, ryba stanowi cenne źródło nie tylko nasyconych kwasów tłuszczowych, ale również nienasyconych.  

- Dwa plastry sera dojrzewającego zawierają tyle nasyconych kwasów tłuszczowych co jeden, zjedzony przez nas pączek. Warto zwrócić również uwagę na dodatki w pączkach. W tych niższej jakości znajdziemy całkiem długą listę m.in. spulchniaczy, substancji konserwujących, regulatorów kwasowości i całej gamy innych „dobrodziejstw” – mówi Magdalena Łostowska, dietetyk.

Warszawiacy spalili tysiące pączków

Według raportu MultiSport Index 2018 jedynie 21 proc. Polaków stosuje dietę wspomagającą efekty sportowe, w tym m.in. dietę wysokobiałkową, niskotłuszczową lub odchudzającą. Jednak mimo rosnącej świadomości Polaków w zakresie zdrowego trybu życia, nadal 38 proc. z nas nie podejmuje żadnej aktywności fizycznej. Szczęśliwie dla społeczeństwa powstaje wiele inicjatyw, których zadaniem jest aktywizacja nieaktywnych. Jedną z nich jest Zimowy Narodowy w Warszawie, w którym od listopada zeszłego roku podczas aktywnego korzystania z atrakcji zimowych spalono łącznie 48 028 320 kalorii, co przekłada się na 106 729 spalonych pączków[1]. Liczba ta stale się powiększa, a chętnych do pozbycia się nadprogramowych kilogramów nie brakuje. W tegorocznej edycji nowością jest MultiSport Lab, specjalna przestrzeń stworzona dla całych rodzin, w której każde pokolenie będzie mogło poznać ciekawe i nowoczesne pomysły wspierające aktywność fizyczną i zdrowy styl życia. Już 3750 dzieci spróbowało swoich sił w multimedialnym teście sprawnościowym Aktywnych Szkół MultiSport, stając do walki z potworami z Galaktyki Bezruchu. Dla dorosłych i młodzieży dostępne są również takie atrakcje jak ćwiczenia w wirtualnej rzeczywistości, pomiary składu ciała, konsultacje dietetyczno-trenerskie czy komputerowe sprawdzenie wad postawy na maszynie TRX Maps. Z MultiSport Lab oraz pozostałych atrakcji Zimowego Narodowego można korzystać do 3.03.2019 (więcej informacji na stronie www.kartamultisport.pl/zimowy-narodowy/ oraz www.zimowynarodowy.pl).

Cukier sprzyja otyłości

Słodycze spożywane w nadmiernych ilościach mogą przyczynić się do rozwoju chorób serca i układu krążenia (w tym miażdżycy, nadciśnienia tętniczego), ale także do cukrzycy II stopnia oraz nadwagi i otyłości. Według Światowej Organizacji Zdrowa (WHO) od 1975 r. potroiła się liczba osób z otyłością. W 2016 roku ponad 1,9 miliarda dorosłych miało nadwagę, z czego ponad 650 mln było otyłych. Podobnie sytuacja kształtuje się wśród dzieci i młodzieży – dwa lata temu 340 mln z nich cierpiało na nadwagę lub otyłość[2]. Z kolei według badań CBOS, dla 54 proc. Polaków zdrowe odżywianie się jest najistotniejszym działaniem prowadzącym do poprawy zdrowia – ośmiu na dziesięciu dorosłych (81 proc.) potwierdza, że odżywia się zdrowo, a co szósty (16 proc.) wyraża przeciwną opinię[3]. Deklaracje Polaków nie pokrywają się jednak z wynikami dotyczącymi stanu zdrowia w Polsce  – jak się okazuje z nadwagą boryka się połowa badanych (51 proc.), w tym 17 proc. ma zdiagnozowaną otyłość[4].

 


[1] Dane na 21 lutego 2019 r.

[2]www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/obesity-and-overweight

[3] CBOS, Zachowania żywieniowe Polaków, Warszawa, sierpień 2014

[4] tamże

Źródło: Benefit Systems

Siła, którą daje rodzina, miłość, wsparcie, jest najważniejsza

Małgorzata Kożuchowska

Pobierz wydanie 05/2019

Zobacz również

Spotkania biznesowe poza firmą

Rozmowy i spotkania biznesowe to stały element w pracy menadżerów, przedsiębiorców oraz osób wykonujących wolne zawody. Coraz częściej odbywają się one poza biurem. W 2017 roku blisko 80 proc. przedsiębiorców zdecydowało się na spotkanie na tzw. neutralnym gruncie [1]. W tym celu najczęściej wybierali lokal gastronomiczny. Jakie korzyści niesie ze sobą rozmowa biznesowa poza ścianami firmy? Na co zwrócić uwagę przy wyborze miejsca na lunch biznesowy?

Ruszaj się nie tylko na treningu

Nie masz czasu na aktywność fizyczną? Nie masz czasu na życie! Fizyczność i mentalność to dwie nierozerwalnie ze sobą splecione funkcje ludzkiego życia i żadna z nich nie może być tylko opcją. Jeśli pracujesz w pozycji siedzącej, jak 70 proc. Polaków, nie uprawiasz regularnie żadnego sportu i niemal wszędzie przemieszczasz się środkami komunikacji, ten artykuł jest właśnie dla ciebie!

Chcesz rzucić palenie? To rzuć.

Kolejny rok, kolejne postanowienia noworoczne. Podczas wielu spotkań w całej Polsce znów mogłem podzielić się skutecznymi metodami na osiągnięcie noworocznych celów. Jednym z nich było oczywiście rzucenie palenia. Zatrzymajmy się na chwilę, by poznać sposoby, jak się do rzucenia palenia zabrać i, co najważniejsze, jak w tym postanowieniu wytrwać.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.