Technologie, a zaangażowanie

Od kilku lat powszechnie towarzyszy nam hasło „świat szybko się zmienia”. Jest ono na tyle często powtarzane, że jego znaczenie zmalało – przestało być zauważalne. Tym bardziej dziwi fakt, że zmiany, na które decydują się organizacje, skupiają się głównie na wymianie danych, szybkości raportowania, zdobywaniu oraz analizowaniu informacji. Ewolucja rzadko dotyczy bezpośrednio pracowników i budowania ich zaangażowania, motywacji, zespołowości.

istockphoto

Co dokładnie uległo zmianie? Nie tylko dostępność technologii, lecz także ich cena versus wartość, którą wnoszą w codzienne funkcjonowanie organizacji. Zmieniło się myślenie i postępowanie ludzi: obecnie znaczenie mają: „życie tu i teraz”, szybka i krótka komunikacja, powszechny e-commerce oraz dostęp do mediów dzięki superszybkiemu internetowi. Permanentnie zmienia się nie tylko otoczenie firm, lecz także sami pracownicy: według szacunków, już w 2025 r., czyli zaledwie za 6 lat, 75 proc. rynku pracowników stanowić będzie pokolenie Y, a więc ludzie, którzy dorośli w świecie technologii. Dlaczego w takim razie nie wykorzystać tych zmian do motywowania zespołu i budowania jego zaangażowania?

Platforma komunikacji

Zacznijmy od najprostszego: wykorzystania nowoczesnych technologii do komunikacji z naszym zespołem. Świat przyzwyczaił się już do Messengera, WhatsAppa, Slacka etc. Przyzwyczaił nas również do aplikacji mobilnych, które stanowią podstawową platformę wiedzy organizacyjnej. Warto więc wdrażać w naszych przedsiębiorstwach platformy WWW wykonane jako RWD (Responsive Web Design – narzędzie dostępne na każdym rodzaju urządzenia) i zastosować aplikację mobilną. W ten sposób uzyskamy efektywne i nowoczesne narzędzie komunikacji, dzięki któremu możliwe będzie szybkie raportowanie sprzedaży i zdarzeń lub przekazanie „hot news”, na których zależy nam najbardziej, np. Drogi zespole! Ten, kto pierwszy zrealizuje target, otrzyma zaproszenie na skok ze spadochronem! Należy jednak pamiętać o istotnej kwestii: platforma internetowa to nie Internet i nie miejsce na przechowywanie dokumentów, ale przestrzeń służąca aktywnej komunikacji, pozwalająca nam w przystępny sposób budować zaangażowanie naszych pracowników skutkujące osiąganiem lepszych wyników w pracy.

Aplikacja mobilna

„Skoro jest platforma WWW, to po co mi aplikacja mobilna”. Błędne założenie. Nie ma bowiem innego sposobu na dotarcie do użytkownika (w tym przypadku – do członka zespołu, pracownika) tak szybko, jak przy użyciu aplikacji mobilnej. Dlaczego?

Po pierwsze, platforma WWW ze względów bezpieczeństwa wymaga logowania za każdym razem, gdy pracownik chce z niej skorzystać. W aplikacji natomiast pozostaje stale zalogowany, zatem będzie miał ciągły dostęp do jej zawartości – poprzez jedno kliknięcie! Po drugie, w przypadku aplikacji pozytywną funkcję spełniają powiadomienia Push, które pojawiają się także na ekranie zablokowanego telefonu. Przyśpieszamy zatem dotarcie z komunikatem do pracownika, wpływamy na prędkość jego interakcji.

Przykładem może być komunikat: Jan, Twój status w naszym miesięcznym rankingu sprzedaży zmienił się o dwie pozycje. Sprawdź dlaczego. Kliknięcie w powiadomienie przekieruje tego pracownika wprost do tej sekcji aplikacji, która wyjaśni, czy zmiana była pozytywna, czy negatywna oraz z czego wynikała. Co więcej – to właśnie tu najłatwiej jest wdrożyć np. elementy grywalizacji – czyli najniżej kosztowe, a zarazem jedne z najbardziej skutecznych narzędzi aktywizacyjno-edukacyjnych, jakimi dzisiaj dysponujemy. Sama aplikacja nie jest już dziś droga – możemy skorzystać np. z technologii PWA, która zamienia platformę WWW w quasi-aplikację w szybki i tani sposób.

Grywalizacja

Czy grywalizacja jest technologią? Nie, ale potrzebuje nowoczesnej technologii, aby wciągnąć zespół w fabułę i zaangażować ich. A taki jest cel wdrożenia tej techniki motywacyjnej! Dzięki niej pracodawca otrzymuje scenariusz postępowania jednostek oraz zespołów przy jednoczesnym minimalnym poczuciu utraty czasu. Grywalizacja potrzebuje aplikacji mobilnej oraz platformy WWW do tego, aby móc na bieżąco komunikować postępy czy zagrożenia, wyzwania, zadania.

Platforma a budowa zespołów

Jednym z filarów budowania motywacji oraz poczucia lojalności wobec firmy jest integracja członków zespołu. Platforma mająca funkcje, stanowiące odzwierciedlenie facebookowego „walla” i grup, jest idealnym narzędziem do integracji ludzi. Oczywiście należy też brać pod uwagę, że mogą się pojawiać na niej także niepozytywne opinie i informacje. Czy to źle? Nic bardziej błędnego – należy znać i rozumieć oczekiwania pracowników. Jest to bezcenna wiedza, którą można i należy przekuć w sukces, wprowadzając innowacje, działania CSR, a także łącząc zespoły w zadania konkursowe. Zatem: wychodźmy od nowoczesnych technologii, pozyskujmy wiedzę i wprowadzajmy odpowiednie działania „w realu”.

Aplikacja jako gra

Nie samą pracą żyje człowiek – to stara, ale jakże mądra maksyma, o której często zapominają pracodawcy. Technologia umożliwia nam dzisiaj dostarczenie w aplikacji oraz na stronie WWW rozwiązań, które pozwolą zagospodarować wolny czas pracowników, np. za pomocą prostej gry. Jak to działa? Możemy np. zaadaptować emulacje starych gier, jak wilk i jajka – u jednych będą one wywoływały wspomnienia, wśród innych wzbudzą ciekawość. Prosty scenariusz z założeniem dostępności gry w systemie przez pięć dni, nieograniczona liczba prób oraz atrakcyjne nagrody (np. bilety do kina dla 10 osób na szczycie tabeli wyników) zachęcą zespół do interakcji.

Dlaczego warto przedsięwziąć takie działania? Należy pamiętać, że oderwanie zespołu od codziennej pracy wcale nie jest marnotrawstwem czasu. Gra doskonale integruje. Korytarzowe pytania: „Widziałeś? Grałeś? Jaki masz wynik? O, to lepszy ode mnie, muszę zagrać jeszcze raz” są tego najlepszym przykładem. Statystyki pokazują, że tzw. aktywności miękkie, niezwiązane ściśle ze sferą zawodową, przywracają aktywność, motywację i zapewniają lojalność pracowników znacznie bardziej niż np. podwyżka wynagrodzenia.

Edukacja

Edukacja to pierwszy krok do jakości – do poziomu sprzedaży, wyników oraz skuteczności działania firmy. Dlatego tak ważny jest stały przepływ informacji – szczególnie tych najważniejszych z punktu widzenia organizacji. Dlatego warto wykorzystać platformy WWW oraz aplikacje do udostępniania oraz weryfikowania wiedzy, np.:

1. Codziennie o godzinie 17.00 na platformie oraz w aplikacji (komunikacja z użyciem powiadomień PUSH) przedstawiamy jeden akapit, pigułkę wiedzy.

2. Raz w tygodniu, w piątek – weryfikujemy tę wiedzę, zadając jedno losowe pytanie oparte na przekazanych informacjach.

3. Każdy, kto poprawnie odpowie na pytanie – otrzyma dodatkowy punkt w randze czy rankingu.

Efekty:

1. Wiedza przyswajana jest dużo szybciej niż w przypadku szkoleń czy e-learningów.

2. Pracodawca ma możliwość szybkiej reakcji na bieżące problemy oraz wyzwania.

3. Zespół menedżerski ma na bieżąco pełen wgląd w to, jaką wiedzą dysponuje zespół, kto jest zaangażowany w jej zdobywanie i wreszcie – czy zdobyta wiedza przekłada się na wyniki lub jakość pracy.

Nagroda

W świecie komunikacji elektronicznej oczekiwania dotyczące nagród koncentrują się na haśle „tu i teraz”. Po pierwsze, czasy nagród rzeczowych w postaci telewizorów i czajników odeszły do lamusa. Potrzebne są rozwiązania bardziej nowoczesne, także związane z technologiami. Po drugie, nagrodzeni oczekują swojej gratyfikacji natychmiast – skłanianie ich do oczekiwania przez kilka dni, aż otrzymają przesyłkę, nie przyniesie pozytywnych rezultatów.

Co zatem powinni otrzymać? Nieskończony portfel produktów. Szybkość realizacji. Lekarstwo na nagłe wyzwanie: np. „zapomniałem o prezencie na urodziny koleżanki z pracy – szybko kupię e-voucher na mojej platformie WWW”. Na rynku są już dostępne rozwiązania, które zamieniają wirtualną gotówkę w e-vouchery np. na zakupy w Zalando, sfinansowanie wakacji, aż po zakup Netflixa (to też znak naszych czasów!). Najważniejsze w tych rozwiązaniach jest to, że nagrodę otrzymujemy w minutę po złożeniu zamówienia i możemy z niej natychmiast skorzystać.

Paweł Kornosz
Board Memeber, YesIndeed!

Siła, którą daje rodzina, miłość, wsparcie, jest najważniejsza

Małgorzata Kożuchowska

Pobierz wydanie 05/2019

Zobacz również

Jak zrobić użytek z analityki HR?

Marler i Boudreau w przeglądzie badań nad stosowanymi współcześnie metodami analiz danych w HR zwracają uwagę, że analityka HR może być postrzegana jako szansa i wsparcie procesów zarządzania ludźmi (ang. better decisions on the people side of the business, por. Bassi, 2011). Analityka HR powinna dostarczać specjalistom HR informacji, które pozwolą im połączyć w jedną całość wiedzę o postawach i zachowaniach pracowników z efektami pracy organizacji jako całości (Marler, Boudreau, 2017). Z perspektywy praktycznej analityka HR daje nam zatem zestaw procedur i narzędzi, które pomagają menedżerom i specjalistom zarządzania ludźmi uzyskać spójny obraz tego, co dzieje się z ludźmi w organizacji.

Zadbaj o kondycję pracownika

Zaledwie 10–15 proc. specjalistów HR w Polsce zna pojęcie wellbeing w pracy. Benefity kojarzone z wellbeingiem są jednak powszechnie obecne w polskich firmach – ok. 60 proc. pracodawców oferuje karty sportowe, a 55 proc. prywatną opiekę medyczną. Jak w Polsce dba się o pracowników i jak powinno się dbać – o tym w najnowszym raporcie Well.hr dotyczącym profilaktyki zdrowotnej i programów wellbeingowych. Partnerem merytorycznym raportu jest firma PwC.

Feedforward-czas na pozytywny feedback

Cały system edukacji, na którym jesteśmy wychowani, opiera się na założeniu polegającym na wyznaczeniu standardu, a następnie ocenianiu naszego działania w oparciu o porównanie do niego. Takie założenie z jednej strony pozwala nam na uzupełnianie naszych luk kompetencyjnych w oparciu o wyznaczony standard, z drugiej strony wywołuje silny opór spowodowany tym, że każda osoba musi dostosować się do standardu, bez względu na to, jakie indywidualne talenty posiada. Ten system, utrwalony przez lata działania, wydaje się stabilnym monolitem, na którym powoli zaczynają się pojawiać coraz większe pęknięcia.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.