Dress code – czy jest nam jeszcze potrzebny?

Czym jest, a czym nie jest współczesny dress code w dobie swobodnego wyrażania stylu? Jak należy go rozumieć, jaką odgrywa rolę i jak w umiejętny sposób zarządzać wiedzą na jego temat. Oto kilka ważnych pytań i odpowiedzi.

istockphoto

Pracujemy w różnych środowiskach, miastach, nasze firmy różnią się wielkością, ale też charakterem działalności. Jednak dla wszystkich branż, które mają bezpośredni kontakt z klientem lub cenią sobie kulturę pracy wewnątrz firmy, dress code to podstawowy element budowania zarówno pozytywnego wizerunku firmy, jak i marki osobistej.

Przez ostatnie lata kwestia ta została w wielu firmach pozostawiona pracownikom, co doprowadziło w większości do całkowitego rozluźnienia obyczajów, konfliktu pokoleniowego, a w konsekwencji chaosu. Na przestrzeni lat zmienia się nasze stanowisko, zmienia się miejsce pracy, zapewniam jednak, że nawet po wielu latach, myśląc o konkretnej osobie, niekoniecznie będziemy pamiętali, jaki był cel ostatniego spotkania biznesowego, ale na pewno zapamiętamy, jakie zrobiła na nas wrażenie. Niestety tyle opinii i interpretacji na ten temat, ile gustów. Czym jest więc współczesny dress code i czy wciąż jest nam potrzebny?

Dress code: jest to strój adekwatny do okoliczności, miejsca, wieku, pozycji, jaką zajmujemy, oraz niewerbalnego komunikatu, jakim chcemy emanować.

Czym na pewno nie jest dress code: Nie jest rozmową o modzie i trendach lansowanych przez projektantów w danym sezonie.

Dzisiejsze życie zawodowe bardzo często łączy się z życiem towarzyskim, a więc znalezienie złotego środka faktycznie może nam sprawiać pewne trudności.

Odpowiednio dobranym wizerunkiem zawsze potwierdzamy w oczach klienta wyobrażenie o wykonywanym przez nas zawodzie oraz cechach osobistych. Dlatego drogą do skrócenia dystansu nie powinien być nasz ubiór, a nasza komunikacja werbalna. To częsty problem, z którym spotykają się zwłaszcza kancelarie prawne lub urzędnicy bankowi i ubezpieczeniowi, gdzie tak liczy się zaufanie publiczne.

Dress code a kultura organizacyjna

Każda organizacja powinna dostosować ramy i zasady dotyczące ubioru do indywidualnych jej potrzeb. Ważnym czynnikiem w tej ocenie jest rodzaj biznesu, w jakim działamy, stanowisko, produkt oraz cel, jaki chcemy osiągnąć. Na przestrzeni lat pracując z firmami motoryzacyjnymi, finansowymi, odzieżowymi, kosmetycznymi i prawniczymi, zaobserwowałam, że w kwestii kultury pracy w organizacjach powtarzają się podobne problemy:

 – przekraczanie granic seksualności, co – jak pokazuje moje doświadczenie – krępuje i przeszkadza naszym klientom oraz współpracownikom,
– brak makijażu, który w dzisiejszych czasach jest ważnym czynnikiem w dobrej komunikacji,
– higiena osobista (nadal problem w wielu instytucjach),
– nadmierne korzystanie z nowoczesnych form poprawiania wyglądu (zbyt długie rzęsy, przesadnie powiększone usta, kolorowe długie paznokcie),
– nieodpowiednio dobrana bielizna - widoczna pod ubraniem;
– źle dobrany strój do sylwetki.

Każda firma powinna wziąć pod uwagę fakt, iż przykład idzie z góry i to zarząd wraz z kadrą menedżerską powinien wyznaczać standardy panujące w danej organizacji.

Bardzo często są to kwestie delikatne, trudne do przekazania podwładnym w bezpośrednim kontakcie z pracownikiem. Dlatego problem ten doskonale rozwiązują szkolenia przez osoby zewnętrzne, a sam fakt uczestnictwa w nich w długofalowej perspektywie pozwala na konsekwentne egzekwowanie ustalonych zasad i standardów od naszych pracowników. Takie szkolenia wspólnie motywują grupę do zachowania kultury w organizacji, a tym samym polepszają panującą w niej atmosferę. Zdobyta wiedza to inwestycja na lata zarówno w naszą karierę, jak i życie osobiste.

Budowanie wizerunku profesjonalisty

Stara zasada ,,mniej znaczy więcej” idealnie sprawdzi się w każdych warunkach. Nasze ubranie powinno być tłem dla naszych kompetencji, profesjonalizmu, kobiecości i osobowości – zawsze w takiej kolejności.

Polki uwielbiają kolory, wzory, ozdobniki, co niestety nie zawsze pozytywnie służy wyżej wymienionym wartościom. Bardzo ważnym elementem w budowaniu naszego wizerunku jest dobrze skomponowana szafa, w języku profesjonalnym nazywana szafą kapsułową.

Co to oznacza? Mało rzeczy, doskonałej jakości, kompletowane tak, aby wszystkie jej elementy łączyły się nawzajem ze sobą, dając wiele możliwości stylizacyjnych. Uzupełnienie stanowią wyszukane i przemyślane akcesoria oraz dodatki.

O czym warto pamiętać:

– Dobierając garderobę, należy to zrobić dzień przed.

Warto się zastanowić, z kim mamy spotkanie, jaki cel chcemy osiągnąć oraz jak będzie wyglądał nasz dzień. Dobre planowanie i przygotowanie to połowa sukcesu.

– Warto jest kupować mniej rzeczy, ale wysokiej jakości, tworząc w ten sposób szafę kapsułową. Takie rozwiązanie pozwoli zaoszczędzić czas, pieniądze i stres związany z codziennym doborem garderoby.
– Bez względu na czasy, w których żyjemy, nadal nie dostaniemy drugiej szansy na zrobienie dobrego pierwszego wrażenia i naprawdę warto się pochylić nad kwestią naszego wizerunku.

Należy zrobić to samodzielnie lub z pomocą eksperta, a bardzo szybko okaże się, że to były dobrze wydane pieniądze.

– Robiąc zakupy, należy mierzyć wszystkie ubrania, to ciężka praca, ale zawsze się opłaca.
– Podczas zakupów warto jest zrobić zdjęcie samemu sobie w danym ubraniu. Zatrzymany kadr pozwoli nam na dokładną analizę danej rzeczy, co będzie skutkowało podjęciem właściwej decyzji, a nie działaniem emocjonalnym.
– Warto się kierować zasadą ,,mniej znaczy więcej”.

Nie należy zapominać o tym, iż kluczowy w świadomym budowaniu wizerunku profesjonalisty jest benefit osobisty. Kobieta dobrze ubrana to kobieta pewna siebie, a to zawsze przekłada się zarówno na życie profesjonalne, jak i towarzyskie.

Agnieszka Martyna-Ross
trener, szkoleniowiec, specjalizuje się w dress codzie biznesowym i autoprezentacji
agnieszkamartynaross@gmail.com

Miarą szefa kuchni jest jego zespół!

Karol Okrasa

Pobierz wydanie 03/2019

Zobacz również

Jak walczyć z poczuciem izolacji, pracując w pojedynkę

„Być swoim własnym szefem” to hasło, które spędza sen z powiek niejednego pracownika korporacji. Na polskim rynku coraz więcej osób zaczyna pracować zdalnie. Dla wielu z nich domowe cztery ściany, które pełnią rolę biura, stają się z jednak czasem zbyt przytłaczające. Dodatkowo, do codzienności nieubłagalnie wkrada się poczucie samotności.

Programistę samozatrudnię od zaraz!

Ponad połowa aktywnych zawodowo programistów uważa, że samozatrudnienie daje najlepsze możliwości na zarobek i rozwój zawodowy. Na B2B pracuje już 30 proc. przedstawicieli branży IT, a odsetek ten stale rośnie.

Najczęstsze błędy w biznesie

Każdemu przedsiębiorcy zdarza się popełniać błędy. Niektóre z nich przytrafiają się natomiast zdecydowanie częściej niż inne. W poprzednim wydaniu miesięcznika „Benefit" ukazała się pierwsza część rankingu dwudziestu najpowszechniejszych błędów, do jakich dochodzi w biznesie. Pora na część drugą.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.