Technologia na rynku pracy

Nowoczesne technologie, które śmiało wkraczają w kolejne obszary biznesu i życia codziennego, nie omijają również rynku pracy, gdzie z powodzeniem wykorzystywane są choćby w rekrutacji pracowników czy budowaniu wizerunku firm. Dla specjalistów HR rozwój technologiczny oznacza także dostęp do narzędzi, które znacznie przyspieszają i ułatwiają wykonywanie zawodowych obowiązków. Aby jednak w pełni wykorzystać potencjał drzemiący w nowych technologiach, konieczne jest zrozumienie trendów na rynku pracy i wyzwań, z jakimi firmy zmierzą się w niedalekiej przyszłości.

unsplash

Ekspert Hays Poland wymienia trendy, które będą miały największy wpływ na funkcjonowanie rynku pracy w roku 2019. Wśród nich pojawiają się nowe kanały komunikacji, angażowanie pracowników w sposób inny niż dotychczas oraz postępująca automatyzacja.

1. Uczenie się to umiejętność

Rynek pracy dynamicznie się zmienia – nie tylko w kontekście roli, jaką praca zawodowa odgrywa w życiu, ale również w sposobach wykonywania obowiązków. Pracownicy oczekują innej ścieżki kariery niż przedstawiciele poprzednich pokoleń. Częściej zmieniają miejsce zatrudnienia, nie boją się przekwalifikowania i nowych profesji, a co za tym idzie – są otwarci na naukę, poznawanie nowych technologii i nabywanie kompetencji. Jednocześnie poszukują elastyczności i rozwiązań ułatwiających pogodzenie życia zawodowego z prywatnym. Firmy, które chcą zatrzymać najlepszych pracowników, muszą przemyśleć dostępne ścieżki karier oraz możliwości rozwoju. Niezwykle ważne staje się zapewnienie zatrudnionym szans na podnoszenie kwalifikacji, a nawet możliwości zmiany specjalizacji w ramach struktury firmy. Z drugiej strony umiejętność szybkiego dopasowania do zmiennej sytuacji i otwartość na pozyskiwanie nowych umiejętności coraz częściej pojawiają się na liście oczekiwań pracodawców.

2. Niekoniecznie e-mail

Na całym świecie ludzie coraz częściej i chętniej komunikują się za pomocą platform internetowych, takich jak Messenger czy WhatsApp. Krótkie wiadomości tekstowe są wybierane znacznie częściej niż e-mail albo rozmowa telefoniczna. Tymczasem w wielu firmach podstawowym kanałem komunikacji w procesie rekrutacji wciąż pozostaje e-mail, wbrew trendom i zmianom zachodzącym w preferencjach kandydatów.

 – Wielu z nas oczekuje dostępu do komunikatorów również w kontekście zawodowym. Platformy internetowe dla wielu są głównym kanałem komunikacji – nie tylko prywatnej, ale także oficjalnej. Warto o tym pamiętać wybierając możliwe sposoby komunikacji z obecnymi i potencjalnymi pracownikami – mówi Agnieszka Czarnecka, ekspert Hays Poland.

3. Automatyzacja nadchodzi

Wiele powtarzalnych zadań i procesów zostało już zautomatyzowanych. Widząc liczne korzyści oraz powstawanie nowych miejsc pracy, do zachodzących zmian coraz częściej podchodzimy pozytywnie, a liderzy biznesu i działy HR głośno mówią o dobrych stronach automatyzacji. Starają się również przygotować na nią swoich pracowników.

– Wraz z postępującą automatyzacją nastąpi zmiana w zakresie umiejętności, jakich potrzebować będą profesjonaliści i ich pracodawcy. Jeśli jednak zatrudnionym zaoferujemy więcej czasu na przygotowanie się, dostęp do wiedzy i szkoleń, zyskamy nie tylko większą sprawność w realizacji procesów, ale też lojalność pracowników – podkreśla Agnieszka Czarnecka.

4. Angażowanie przez pozytywne doświadczenia

„Employee experience”, a więc doświadczenia pracownika, to termin określający samopoczucie i stosunek zatrudnionego do pracodawcy w całym cyklu jego funkcjonowania w organizacji – od procesu rekrutacji, poprzez podjęcie zatrudnienia i rozwój w strukturze, aż do zakończenia współpracy. Wspólna podróż firmy i pracownika zaczyna się już od obecności marki pracodawcy na rynku pracy. W dalszych krokach znaczenie ma zarządzanie w firmie, budowanie zaangażowania, atrakcyjność oferty kierowanej do pracowników i otwartość na informację zwrotną. Z tego powodu zmienia się podejście do zbierania i przetwarzania informacji na temat zaangażowania i nastrojów pracowników. Już dziś takie dane gromadzone są z wykorzystaniem algorytmów i sztucznej inteligencji, dzięki czemu firma może skupić się wskaźnikach, które mają największy wpływ na jej kondycję. W takim otoczeniu na znaczeniu zyskuje szczerość i transparentność, dzięki czemu pracownikom łatwiej jest zweryfikować, czy działanie firmy jest zgodne z jej zadeklarowanymi wartościami. Brak spójności będzie oznaczał niskie zaangażowanie, prowadzące do utraty kluczowych pracowników.

5. Analiza danych

Liczne dane i zaawansowana analityka stają się kluczowe w działalności firm. Organizacje, które uważnie gromadzą informacje i analizują je w różnorodnych zestawieniach zyskują nie tylko lepsze rozumienie biznesu, ale również wpływu poszczególnych elementów strategii na pracowników. Ma to ogromne znaczenie w sytuacji, kiedy pozyskanie wykwalifikowanych pracowników jest wyzwaniem dla niemal wszystkich organizacji.

– Dostępna w czasie rzeczywistym wiedza o tym, jak skuteczne są poszczególne działania podejmowane w firmie, pozwala precyzyjnie dostosować decyzje i strategię zarządzania do bieżących potrzeb, a co za tym idzie – zwiększyć szansę na osiągnięcie wielowymiarowego sukcesu – wyjaśnia Agnieszka Czarnecka z Hays Poland.

6. Kultura otwarta na nowości

Technologia jest przydatna wyłącznie wtedy, gdy ludzie chcą i potrafią z niej korzystać. Każde wdrożenie nowego rozwiązania, narzędzia czy platformy, musi mieć sens dla przyszłych użytkowników. Aby upewnić się, że pracownicy są gotowi i otwarci na udoskonalenia, coraz więcej firm dostrzega potrzebę zmian w zakresie kultury organizacyjnej. Obecnie pracodawcy podkreślają znaczenie otwartości, współpracy i elastyczności. Dbają również o włączenie pracowników do realizacji projektów wewnętrznych, traktując ich nie tyle jak użytkowników, co współtwórców nowych rozwiązań. Działy HR mają do odegrania kluczową rolę w kreowaniu kultury wspierającej współpracę, a także otwartość na – uzasadnione i zrozumiałe – zmiany i nowe rozwiązania.

Wraz z postępem technologicznym i miejscami pracy, które stają się zbędne, wiele osób spodziewa się znacznego ograniczenia roli człowieka w świecie pracy. Okazuje się jednak, że wciąż wiele umiejętności pozostaje domeną ludzi. Unikalne kompetencje człowieka nigdy nie zostaną całkowicie zastąpione przez roboty. Konieczność indywidualnego podejścia – a każdy potrzebuje rozmowy, wsparcia, bycia wysłuchanym, cierpliwości i empatii – sprawia, że technologia jeszcze długo nie będzie w stanie zastąpić człowieka. Czynnik ludzki wciąż będzie niezwykle ważny dla biznesu.

Zofia Nowak
PR Specialist
znowak@hays.pl

Miarą szefa kuchni jest jego zespół!

Karol Okrasa

Pobierz wydanie 03/2019

Zobacz również

Jak przygotować wdrożenie PPK w organizacji?

Najwięksi pracodawcy, zatrudniający co najmniej 250 osób, mają zaledwie pół roku na wdrożenie Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK). Jak dobrze przygotować się do tego procesu? Od czego zacząć? To kluczowe pytania, które się nasuwają. W niniejszym artykule postaramy się omówić najważniejsze kwestie.

Work-life balance pracowników

Zadowolenie z siebie, rozwój kariery, udane życie osobiste, ale też odpoczynek – w niezwykle dynamicznym świecie bardzo trudno jest utrzymać balans i poświęcić należytą uwagę wszystkim obszarom życia. Raport „Nowa era motywacji” przygotowany przez Hays Poland i Mind & Soul Business, przedstawia dość przygnębiający obraz work-life balance Polaków i alarmuje, że zdrowa równowaga jest wyzwaniem dla zatrudnionych, ale również ich pracodawców. Tym bardziej, że jej brak jest powodem rozważania zmiany miejsca zatrudnienia przez ponad 20% pracowników, a zdrowe środowisko pracy pomaga przyciągnąć talenty.

Cyfrowa transformacja miejsc pracy nie taka niegroźna, jak ją malują

Z wielkim zainteresowaniem przeczytałam ostatnie doniesienia o wynikach badań dot. wpływu sztucznej inteligencji na rynek pracy. Według firmy VMware, 43% Europejczyków – a dokładnie konsumentów z Niemiec, Francji oraz Wielkiej Brytanii – nie boi się utraty pracy na rzecz sztucznej inteligencji. Jednocześnie 35% ankietowanych liczy na to, że nowe technologie mogą stworzyć dla nich nowe perspektywy, stąd też oczekują na ich wdrożenie. Wyniki te oceniam jako bardzo optymistyczne i nieco zacierające faktyczny obraz wydarzeń, jakie już teraz widać na horyzoncie.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.