Wyeliminuj pięć patologii biznesowych

Satysfakcja Polaków z wykonywanej pracy spada w zastraszającym tempie. Według najnowszych badań Instytutu Gallupa w 2017 r. tylko 14 proc. Polaków deklarowało zadowolenie z pracy. W 2015 wskaźnik ten był wyższy aż o 3,6 punktu procentowego. Co istotne, Polacy coraz rzadziej polecają swoich pracodawców, nie są zaangażowani w rozwój firmy i nie identyfikują się z nią. Kolokwialnie mówiąc, „przychodzą do roboty”, by uciec z niej po ośmiu lub dwunastu godzinach.

istockphoto

Niezależnie od branży, modelu biznesowego, struktury organizacyjnej czy oferowanych produktów większość firm boryka się z bardzo podobnymi pięcioma problemami biznesowymi, które można nazwać dosadnie patologiami, i tak jak w przypadku patologii społecznych powinniśmy dążyć do ich eliminacji. Bez wątpienia mają one ogromny wpływ na brak satysfakcji pracowników i są znaczącym stoperem dla wzrostu biznesu, produktywności i zdolności do adaptacji firmy. Najcenniejsi w firmie są ludzie, dlatego świadomość istnienia problemu i jego zrozumienie jest kluczem do sukcesu i rozwoju organizacji. Dobry, zaangażowany pracownik to taki, który nie boi się zgłosić, że ma problem. Aby było to możliwe, trzeba w organizacji stworzyć warunki, które umożliwią najpierw zaangażowanie ludzi w firmę, a potem w jej ciągłe doskonalenie, które opiera się na strategicznym podejściu do filozofii lean.

Patologia nr 1: my i oni, czyli silosy

Ponad 95 proc. członków zarządu, menedżerów nie zna misji, wizji i celów strategicznych swojej firmy (audyt Strategii Lean, Leanpassion 2013–2016). W pracy ludzie najczęściej myślą przez pryzmat pojedynczego działu, departamentu, jednostki biznesowej, z której się wywodzą. Im większa firma, tym większy występuje w niej silos wertykalny. Planowanie, wykonywanie, kontrola czy nawet doskonalenie odbywają się najczęściej właśnie w ramach tego jednego działu. W efekcie niewielu uczestników procesu zdaje sobie sprawę z tego, że w ogóle w nim uczestniczy. Natomiast silos horyzontalny to podział pomiędzy tymi, co zarządzają, a tymi, co pracują. To prawdziwy mur berliński w organizacji. Jak go zburzyć? Wystarczy zadać sobie kilka pytań, by ustalić misję, wizję, wartości i cele strategiczne firmy, a w ich realizację zaangażować pracowników i zapytać ich, jak chcieliby je osiągnąć:

Dlaczego robimy to, co robimy? – MISJA
Do czego dążymy? – WIZJA
Jak to zmierzymy? – CELE STRATEGICZNE
Czym będziemy się kierować na co dzień? – WARTOŚCI

W 5-krokowym procesie budowania Strategii Lean nazywa się to kontekstem biznesowym, a proces tworzenia tego kontekstu refleksją strategiczną.

Patologia nr 2: ludzie przychodzą do roboty

O czym myśli pracownik, kiedy rano przychodzi do pracy?

O tym, żeby jak najszybciej z niej wyjść. Według ogólnopolskich badań Leanpassion (Ogólnopolskie Badania Leanpassion, 2018) dla polskich pracowników najważniejsze są: atrakcyjne wynagrodzenie (67 proc.), dobry lider i przyjazna atmosfera (64 proc.) oraz zgłaszanie i rozwiązywanie problemów (63 proc.).

Patologia nr 3: opinie zamiast faktów

To naprawdę niebywałe, jak dużo czasu w większości firm jest zarezerwowane na spotkania. Zarząd i menedżerowie potrafią godzinami dyskutować, dywagować, polemizować, wymieniać poglądy, głosować i kłócić się. Niestety większość zgłoszonych tez opiera się na opiniach, a nie na faktach. Często rozwiązanie problemu leży na wyciągnięcie ręki. Wystarczy jedynie zweryfikować fakty bezpośrednio w miejscu, gdzie one występują, czyli zmierzyć proces lub zapytać o ten problem pracownika. Fakty są jednak takie, że ponad 80 proc. procesów nigdy nie zmierzono (Audyt Strategii Lean 2013–2016).

Patologia nr 4: ego-menedżerowie

W większości firm przywództwo jest dziełem przypadku. Nie wynika z wartości, zachowań, ram, reguł czy wytycznych z działu HR. Zależy wyłącznie od człowieka, jego postawy, umiejętności, cech przywódczych, doświadczenia i… EGO. W 90 proc. przypadków to lider nie wie, jak wykonywać swoje obowiązki, a jego EGO nie pozwala mu się do tego przyznać. Niestety, ma to swoje negatywne skutki. Aż 57 proc. pracowników negatywnie oceniających lidera nosi się z zamiarem zmiany pracodawcy w ciągu najbliższego roku (Ogólnopolskie Badania Leanpassion, 2018). Poza tym 73 proc. niezadowolonych z pracy nie poleci pracodawcy znajomym, jeśli negatywnie ocenia swojego szefa. W końcu pracownicy przychodzą do pracy dla firmy, ale odchodzą od lidera. Dlatego trzeba znać różnicę pomiędzy przywództwem i zarządzaniem. Przywództwo to umiejętność podłączania ludzi i procesów do strategii firmy, a ściślej rzecz biorąc do jej kontekstu biznesowego. Zarządzanie natomiast to sposób zachowania, pracy lidera na co dzień.

Patologia nr 5: doskonalenie przeszkadza biznesowi

Niestety większość prób zaangażowania pracowników kończy się po okresie pilotażu w firmie. Firmy wciąż gaszą incydentalne pożary, zamiast rozwiązywać problemy w sposób permanentny i systemowy. Doskonalenie powinno skutecznie wspierać biznes, ale by taka sytuacja zaistniała, trzeba rozwiązywać problem, jednocześnie obserwując proces w miejscu, gdzie ten problem występuje.

Jeśli firma posiada chociaż jedną z wyżej wymienionych patologii biznesowych, to znaczy, że nie może się doskonalić i zawsze będzie powracać do punktu wyjścia. Nawet jeśli teraz rozwija się w bardzo szybkim tempie, kiedyś trzeba będzie odrobić zaległości. Taka sytuacja dotyczy nie tylko ogromnych korporacji, lecz także małych przedsiębiorstw. Jedynym rozwiązaniem jest zatrzymanie się, chwila refleksji i odpowiedź na pytania:

1. Ilu menedżerów zna misję, wizję i cele strategiczne?
2. Jaki procent pracowników odczuwa satysfakcję z pracy?
3. Dla ilu procesów został ustalony procent wartości dodanej?
4. Jaki procent menedżerów liniowych przewodzi w sposób świadomy?
5. Ile problemów rozwiązaliśmy w poprzednim miesiącu?

Powrót do podstaw to początek procesu transformacji. Strategia lean wnosi do firmy sens istnienia, poczucie przynależności, wpływu, zaufanie i świadome przywództwo. Wzmacnia autonomię i odpowiedzialność poszczególnych pracowników, a w końcu zapewnia poczucie wspólnego wygrywania każdego dnia.

Strategiczne podejście do lean oznacza również, że nie skupiamy uwagi jedynie na identyfikacji i eliminacji marnotrawstwa z procesów, ale przede wszystkim eliminujemy pięć patologii biznesowych. W ten sposób tworzymy warunki, w których każdy każdego dnia świadomie realizuje strategię firmy. Strategia Lean to opracowana przez Leanpassion recepta na to, by firmy były wielkie, a pracownicy szczęśliwi w pracy.

Radek Drzewiecki
założyciel Leanpassion, współtwórca start-upu Sherlock Waste
r.drzewiecki@leanpassion.pl

Wszyscy na całym świecie uśmiechamy się w tym samym języku

Elżbieta Dzikowska

Pobierz wydanie 04/2019

Zobacz również

Świadczenia dodatkowe w sektorze publicznym

Ilu ludzi, tyle powodów. Dotyczy to także czynników, które mają wpływ na wybór pracodawcy. Jednym z nich jest pakiet benefitów. Sektor publiczny, chcąc pozostać konkurencyjnym w walce o pracownika, musi pamiętać o świadczeniach pozapłacowych, które są coraz bardziej popularne w sektorze prywatnym. Co otrzymywali i o czym marzyli pracownicy „budżetówki” w 2018 r.? Czy byli zadowoleni z oferowanych benefitów? Odpowiedzi znajdują się w poniższym artykule.

PPK na kwadrans przed premierą

Hasło „zaopiekuj się własną emeryturą” nigdy nie było tak aktualne jak dziś i jest przynajmniej kilka istotnych powodów takiego stanu rzeczy. Jednym z nich jest utrzymująca się od dłuższego czasu niekorzystna sytuacja demograficzna, powodująca sukcesywne pogarszanie się kondycji publicznego systemu emerytalnego.

Warto badać postawy pracowników

Od kilku lat dużą popularnością wśród HR-owców cieszy się deklaracja: „pracownicy są największą wartością naszej firmy”. Deklaracja ambitna, idea słuszna, ale czy traktujemy ją serio? Hasło na pewno buduje dobry wizerunek firmy, pomaga w kontaktach z mediami, ale czy ktokolwiek sprawdza, jaka jest w tym zakresie opinia pracowników? Czy faktycznie mają te same przekonania co pracodawcy? Jak wynika z prowadzonych przez nas analiz, nie zawsze tak jest. W związku z tym warto od czasu do czasu sprawdzić postawy naszych pracowników.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.