Wyzwania, oczekiwania i możliwości na rynku pracy

91% pracodawców spodziewa się w roku 2019 trudności w pozyskiwaniu nowych pracowników. Wyzwania, którym firmy będą musiały sprostać w nadchodzących miesiącach, związane są przede wszystkim z niedoborem odpowiednich kandydatów oraz wysokimi i precyzyjnymi oczekiwaniami przedstawicieli najmłodszych pokoleń na rynku pracy. Kwestią problematyczną jest również spadek lojalności pracowników i trudniejsze niż kiedykolwiek budowanie zaangażowania w organizacji. Takie wnioski płyną z badania, którego wyniki opublikowane zostały na łamach najnowszego Raportu płacowego Hays Poland.

istockphoto

Większość firm pytana o perspektywę roku 2019, zakłada dużą aktywność w obszarach związanych z zasobami ludzkimi. 87% pracodawców planuje wykorzystać dobrą sytuację gospodarczą i zwiększyć zatrudnienie. Plany rozwoju są ambitne, choć liczba planowanych rekrutacji jest mniejsza niż w roku ubiegłym. Firmy będą stawiać głównie na zatrudnienie pracowników etatowych, ale nie zamykają się na rozwiązania pracy tymczasowej i kontraktowej. Jakich specjalistów będą poszukiwać pracodawcy? Podobnie jak w roku ubiegłym na najwięcej ofert będą mogli liczyć specjaliści w obszarach IT, sprzedaży, szeroko pojętej produkcji oraz inżynierii, a także finansów i księgowości.

Źródło: Raport płacowy Hays Poland 2019

Wyzwania na rynku pracy

Niestety obok ambitnych planów firm, rosną również ich wyzwania w rekrutacji. W tym roku jeszcze większy odsetek organizacji niż w roku ubiegłym spodziewa się trudności w pozyskiwaniu nowych pracowników. Główną przyczyną jest niedobór odpowiednich kandydatów na rynku – wskazywany przez niemal 50% firm. Problematyczne pozostają również zbyt wysokie oczekiwania finansowe kandydatów oraz duża konkurencja pod postacią innych pracodawców.

Wyzwanie jest tym większe, że obecnie mniej niż połowa firm ma pewność, że posiada zasoby kompetencyjne konieczne do realizacji celów biznesowych i budowania przewagi konkurencyjnej. W większości firm potrzeby kompetencyjne spełnione są tylko częściowo. Jednocześnie kompetencje, których firmy potrzebują najbardziej, są tożsame z tymi, które na obecnym rynku są najtrudniejsze do pozyskania. Podobnie jak w roku ubiegłym prym wiodą kompetencje techniczne, których poszukuje 43% firm. Jednocześnie niemal taki sam odsetek pracodawców deklaruje, iż są one najtrudniejsze do pozyskania.

Źródło: Raport płacowy Hays Poland 2019

Kluczowe aktywności podejmowane przez firmy dotyczyć będą szeroko pojętego zwiększania zatrudnienia , jak również organizowania praktyk, umożliwiających młodym ludziom dołączenie do organizacji i po okresie stażu – związanie się z nią na stałe. Wiele firm równolegle będzie stawiać na wzmacnianie marki pracodawcy na rynku i świadome inwestowanie w działania wspierające wizerunek. Jednym z kluczowych celów strategii budowania atrakcyjnej marki staje się zyskanie rangi pracodawcy pierwszego wyboru, gdzie budować bądź rozwijać karierę chcą zarówno młodzi absolwenci, jak również specjaliści z wieloletnim doświadczeniem zawodowym.

Oferta dla obecnych pracowników

Oprócz wyzwań związanych z pozyskiwaniem nowych pracowników na konkurencyjnym i wymagającym rynku, firmy zwiększają swoje wysiłki w celu zatrzymania obecnych – zwłaszcza najlepszych – pracowników. Jednym z rozwiązań, po które sięgają pracodawcy, jest składanie kontroferty pracownikom rozważającym zmianę pracy. Odsetek firm, które decydują się na przedstawienie takiej oferty przynajmniej niektórym pracownikom, jest wyższy od zeszłorocznego.

 

Źródło: Raport płacowy Hays Poland 2019

Odejście pracownika – szczególnie doświadczonego, z zaawansowaną wiedzą i świetnymi wynikami – jest dla firm problematyczne. Tym bardziej, że na obecnym rynku pracy często trudno jest szybko znaleźć odpowiednie zastępstwo. Rekrutacja nowego pracownika wiąże się nie tylko z dodatkowymi kosztami, ale także z koniecznością zaangażowania kadry menedżerskiej. Do czasochłonnej rekrutacji trzeba doliczyć czas potrzebny na wdrożenie i wyszkolenie nowego pracownika, a także ryzyko niedopasowania nowej osoby do organizacji i konieczności ponownego rozpoczęcia rekrutacji.

– Pracodawcy zwiększają swoje wysiłki w celu zatrzymania obecnych pracowników – podkreśla Agnieszka Kolenda, dyrektor w Hays Poland. – Jednym z rozwiązań jest składanie kontroferty gwarantującej wzrost wynagrodzenia, dodatkowe benefity, awans lub zmianę stanowiska pracownikom rozważającym zmianę pracy.

Atrakcyjne wynagrodzenie

Odpowiedzią na trudności w pozyskiwaniu i zatrzymywaniu pracowników pozostają również podwyżki i oferowanie kandydatom atrakcyjnego wynagrodzenia. Aż 83% firm zdecydowało się na podwyżki w 2018 roku, a dynamika nie zwalnia tempa i również w nadchodzących miesiącach trzech na czterech pracodawców chce podnieść wynagrodzenia swoich pracowników – w większości przypadków o 2,5%-5%.

Najczęściej rośnie wynagrodzenie maksymalne – górna granica widełek płacowych. Przykładem są role dyrektorów sprzedaży oraz ekspertów w obszarze kontrolingu, finansów i księgowości. Poszerza się również zakres widełek na poszczególnych stanowiskach, pozwalający uzależnić poziom wynagrodzenia od wielu czynników. Rosną także wynagrodzenia na stanowiskach młodszych specjalistów.

– Aż 75% firm deklaruje plany podwyżkowe na rok 2019. Wzrost wynagrodzeń w wielu branżach i obszarach specjalizacyjnych pozostaje elementem kluczowym do zatrzymania wykwalifikowanych pracowników, których kompetencje i doświadczenie są niezbędne dla dalszego rozwoju biznesu – wyjaśnia Paula Rejmer, dyrektor w Hays Poland. – Pracodawcy nie chcą jednak konkurować wyłącznie poziomem oferowanego wynagrodzenia i coraz większy nacisk kładą na pozapłacowe elementy oferty oraz możliwości rozwoju pracowników – dodaje.

Obok wynagrodzenia niemal wszyscy pracodawcy oferują swoim pracownikom świadczenia dodatkowe. Zdecydowana większość firm oferuje podstawowy pakiet opieki medycznej oraz kartę sportową. Ponad połowa pracodawców zawiera w swojej ofercie imprezy i wyjazdy integracyjne oraz narzędzia pracy, których pracownicy mogą używać również w czasie prywatnym. W ofercie pracodawców widoczna jest również coraz większa troska o dobre samopoczucie pracowników.

Niestety podobnie jak w ubiegłym roku oferowane benefity tylko częściowo odpowiadają na potrzeby pracowników. Dla zatrudnionych największe znaczenie ma prywatna opieka medyczna, lecz w rozszerzonym pakiecie oraz możliwość pracy elastycznej. Tymczasem pomimo iż możliwość pracy elastycznej deklaruje 70% firm, to – jak wynika z badania – oferowane rozwiązania są niedopasowane do potrzeb pracowników, albo komunikowane w niewystarczający sposób.

O raporcie

Raport płacowy Hays jest zestawieniem poziomów wynagrodzeń dla specjalistów i kadry menedżerskiej w podziale na 19 specjalizacji. Uzupełniliśmy je wnioskami i komentarzami ekspertów oraz wynikami badania na temat rynku pracy, które zostało przeprowadzone pod koniec 2018 r. W raporcie uwzględniona jest perspektywę firm – ponad 3 000 organizacji działających w Polsce – oraz perspektywę pracowników i kandydatów – ponad 8 700 osób. Raport w wersji elektronicznej jest dostępny tutaj.

Zofia Nowak
PR Specialist
znowak@hays.pl

W social mediach rekrutujemy poprzez relacje

Rahim Blak

Pobierz wydanie 01/2019

Zobacz również

Przyjmowanie gości w biurze

Wyobraź sobie taką sytuację. Zaglądasz do kolegi w biurze, żeby się przywitać, a ten podnosi niechętnie wzrok i zmęczonym głosem pyta: „Hej, coś się stało?” Aż cię korci, żeby odpowiedzieć: „Nie, nic takiego, wpadnę później”. Co sprawia, że w takich sytuacjach czujemy się mało komfortowo? Zwykle jest to brak entuzjazmu oraz poczucie, że nie jesteśmy w danym miejscu mile widziani.

Zmieniasz pracę? Dostałeś kontrofertę?

Wraz z początkiem roku postanowiłeś zmienić pracę i udało się. Licz się z tym, że po 2-3 dniach otrzymasz od obecnego pracodawcy kontrofertę – jak wynika z danych HRK składa ją średnio 7/10 pracodawców. Czy wartą ją przyjąć?

Dobry handlowiec – czyli jaki?

Podstawą funkcjonowania każdej firmy jest sprzedaż, a tej nie da się prowadzić bez handlowców. Jest to zazwyczaj jedna z najliczniejszych grup w firmie, a zarazem najczęściej rotująca. Czy ktokolwiek z nas zastanawiał się nad tym, co decyduje o sukcesie handlowca? Jakie kompetencje miękkie powinien posiadać? Czy tylko pewność siebie i umiejętności komunikacyjne są najważniejsze? Oto kilka najistotniejszych kompetencji miękkich, na które warto zwrócić uwagę już na etapie rekrutacji sił sprzedażowych:

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.